2007.01.19.
Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét
(Nemzeti Színház
Stúdiószínpad)
Regényformában Az ötödik
pecsét 1963-ban jelent meg, és még ebben az évben látott
napvilágot Sánta Ferenc másik műve, a Húsz óra, aminek műfaját
krónikaként határozta meg. Mindkét alkotását a Kádár János-i
kötélkor vége felé, a ’’konszolidáció” kezdetén tette közzé, s
mondanivalójuk, üzenetük miatt az akkori kultúrpolitika azonnali
kedvenceivé váltak, s ebben a dédelgetett állapotukban közel
harminc évig meg is maradtak. Az elvtársaknak roppant mód
tetszett, hogy Az ötödik pecséttel és a Húsz órával a Horthy
korszakot pellengérre tudják állítani, jó nagyokat rúghatnak belé,
és a magyar népet a nyilas hatalomátvétel után elkövetett bűneivel
szembesíteni és azokért felelősségre vonni lehetett. Az ötödik
pecsétből 1975-ben Fábry Zoltán rendezett filmet, a regényt
számtalan nyelvre fordították le, Sánta Ferencet pedig az
’’átkosban” is kitüntették: kétszer adták – 1956-ban és 63-ban – a
József Attila-díjat, egyszer – 1973-ban – a Kossuth-díjat. A
rendszerváltás után, 1991-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend
tisztikeresztjét érdemelte ki, 2004-ben pedig a Magyar
Művészetért-díjat. Sánta Ferenc jó ideje visszavonultan él, az
1980-as évek vége felé zajló társadalmi-politikai mozgolódásokban
nem vett részt, azóta is – szinte tüntetőleg – távol tartja magát
mindenféle megnyilvánulástól, művei alig-alig jelennek meg, s azok
is inkább a régieknek újabb kiadásai.
A Nemzeti Színház Az
ötödik pecsét drámaváltozatát tavaly november 16-án mutatta be
Jordán Tamás rendezésében. Hamvai Kornél írta át színpadra, és ez
az átdolgozás határozottan jót tett a műnek, ugyanis Hamvai
általános érvényű, bármilyen korban előforduló eseménysorrá
alakította át ezt az 1944 novemberében játszódó történetet. A néző
ugyan látja, hogy a testi-lelki bántalmazásokat nyilas
keretlegények hajtják végre, mert árpádsávos karszalag van rajtuk,
de azzal is tisztában van, hogy az ehhez hasonló, vagy még az ezt
is felülmúló sok-sok kegyetlenséget ugyanilyen bestiális
módszerrel követték el az ávósok az 1950-es években, például a
hírhedt Andrássy út 60-ban is. A kihallgató tisztnek nincs saját
neve, csak Civilruhásnak titulálják, és ez a név nélküliség a
figura általánosságát emeli ki. A Civilruhás eszmefuttatásából
akár egy mai piáros is tanulhatna, szerinte az ember lelkét kell
megtörni, ezáltal maradék önbecsülésétől is megfosztani, mert amíg
pislákol benne valamiféle öntudat, addig képes az ellenállásra, és
nem lehet engedelmes barommá zülleszteni. Ezt a tételt napjaink
tudatiparosai alkalmazzák is...Az ötödik pecsét mondanivalóját
kitágítható, és vörös, vagy barna, netán bármilyen színű ember- és
életellenes rendszert föl lehet mutatni vele, mert amíg világ a
világ, addig mindig lesznek egyeduralomra törő ideológiák, amik a
saját, nagynak és szépnek tartott eszméjük nevében üldözik és
megölik azokat, akik ezt másképpen gondolják. Az ötödik pecsétben
olyan mindentől távolmaradó, csigaházukba visszahúzódó kisemberek
szerepelnek, akik fölött csak úgy átrobog a történelem: az
órásmester, a könyvügynök, az asztalos, a kocsmáros, e két utóbbi
felesége csupa átlagfigura. 1944 novemberének vége felé a
férfiakat az ivóból a nyilasok elhurcolják, majd nagyon megverik,
és az önbecsülésüket végképp szétzúzó próbatétel elé állítják
őket. Hárman nem sétálnak bele a kelepcébe, inkább meghalnak, csak
az órásmester adja be a derekát, és megtört lélekkel, de élve
hagyja el a kínzóhelyet.
Az ötödik pecsét két
este és két éjszaka eseményeit mutatja be, s nem más, mint egy
olyan okos, rafináltan elmondott példabeszéd, ami a publikum
tagjait is válaszadásra kényszeríti. Az első felvonásban a
nézőknek és a darab szürke hőseinek elméletben kell válaszolniuk
arra a kérdésre, hogy melyik életformát választanák: az erkölcsös,
de szenvedéssel telit, vagy a könnyebb, de morálisan
kifogásolhatót. Majd a második felvonásban gyakorlatban is
kipróbálhatják magukat, és csupán az egyikük bukik meg a vizsgán,
hárman kiállják a próbát, de azt az egy meghunyászkodót sem lehet
egyértelműen elítélni, mert az élni akarás parancsa mindenek
felett álló. A színészek megtesznek mindent, ami tőlük telhető. A
kekeckedő, ugyanakkor megalkuvó órásmestert Benedek Miklós jó
pesti rutinnal alakítja. Hollósi Frigyes kocsmárosa telitalálat,
igazán hatásosan állítja a publikum elé ezt a nyilasokat és a
kommunista szimpatizánsokat is készségesen kiszolgáló bumfordi
kispolgárt. A kissé darabos asztalost Csankó Zoltán igencsak nagy
megjelenítő erővel formálja meg. A sima modorú könyvügynök
figuráját Újvári Zoltán viszi fel a színre. Rátóti Zoltán a kimért
Civilruhást, Mertz Tibor a féllábú fényképészt, a kocsmárosnét
Pásztor Edina, az asztalos feleségét Varga Mária játssza.
(Képünkön : Hollósi Frigyes és Benedek Miklós.) Horesnyi Balázs
négy részre osztott díszletét fénynyalábok választják el
egymástól, így nyílik lehetőség a különböző helyszíneken: a
kocsmában, a lakásokban és börtönben zajló események bemutatására,
Dőry Virág jelmezei pedig a korhű miliő felidézésében segítenek.
Az ötödik pecsét kérdései bizony ma is az ember elevenére
tapintanak.
Dr. Petővári Ágnes |