2007.03.02.
190 éve született Arany János
„Átok fejedre minden
dal, melyet zeng velszi bárd!”
Arany János 1817.
március 2-án született Bihar megyének ma már sajnos Romániához
tartozó, Nagyszalonta nevű községében. Apja, Arany György olyan
családból származott, amely Bocskaitól kapta a nemességet, a
hajdúk letelepítésekor. Arany János születésekor Arany György és
Megyeri Sára már egyáltalán nem fiatal. János leánytestvére
asszony, a többi gyerek pedig halott, amikor ő születik. A hajlott
korú szülők minden tőlük telhetőt megadnak kései gyermeküknek, aki
részint lelki alkata révén, részint a féltő gondoskodás
következében zárkózott, túlzottan érzékeny s magába forduló lesz.
Szüleitől tanul írni-olvasni, s apjától hall először a hajdúság
mondáiból, melyek előkészítik későbbi érdeklődését a történeti
epika iránt. Sokat olvas (Szalontán csodagyereknek számít), főleg
XVII–XVIII. századi műveket. A régi magyar nyelv annyira mélyen
hat rá, hogy később sokáig idegenkedik a nyelvújítástól és a
romantikától. Előrehaladott koruk s szegénységük miatt a szülők
hamarosan rászorulnak fiuk támogatására. Tizennégy éves korában
Arany „praeceptori”, azaz segédtanítói állást szerzett.
Keresményeiből félre tudott tenni annyit, hogy 1833 őszén
beiratkozhatott a debreceni református kollégiumba. Ekkor már a
kortárs magyar irodalmat ízelgette, németül és franciául kezdett
tanulni. A második debreceni tanév a romantikus művészpályák
esztendeje. Beállt színésznek, majd – amikor a debreceni társulat
szétesett – vándorszínésznek. Új társulatával Máramarosszigetig
jutott, ahol egy éjszaka álmában halottnak látta édesanyját.
Másnap hazaindult gyalog Szalontára.
Otthon valóban szomorú
helyzetet talált: távolléte alatt apja megvakult, édesanyja pedig
néhány héttel hazaérkezése után meghalt. A színészkaland mély
nyomot hagyott benne, még a Bolond Istók második énekében (1873)
is felelevenítette. Színészként kedvelte meg Shakespeare-t, ekkor
figyelt fel a Bánk bánra is, melyet ebben az időben még sokan –
köztük Széchenyi és Vörösmarty – elhibázottnak ítéltek. Ekkor
kezdte foglalkoztatni művészet és erkölcs viszonya, s ez időben
jutott arra a gondolatra, hogy a bűnhődésnek a
lelkiismeret-furdalás a legkeményebb formája. Utólag a
színészkalandot felszínes kitörési kísérletnek minősítette, s
azzal magyarázta, hogy nem ismerte fel önmaga lassan kialakuló
egyéniségét. Szalontára való visszaérkezése után ennek értelmében
lett parasztközössége értelmiségi vezetője, ügyintézője:
segédtanító egy közeli helységben, majd „kis nótárius”
(másodjegyző) szülőföldjén, az óriási faluban, Nagyszalontán.
„Tékozló fiúként” megtérve mintha az ellenkező végletet akarta
volna megvalósítani: a környezethez alkalmazkodást tűzte ki célul.
Helybeli feleséget választott: Ercsey Juliannát, egy helybéli
ügyvéd házasságon kívül született árváját. A másodjegyzői állással
kétszobás szolgálati lakás is járt: erre már lehetett családot
alapítani. 1845 nyarán a Bihar vármegyei tisztújítás erőszakos
cselekményei megmozgatták az egész magyar közvéleményt. Az
elhíresült eseményeket Jókai Mór még évtizedekkel később is jónak
látta beilleszteni A kőszívű ember fiai című regényébe (1869);
Arany János pedig – fölháborodva a történteken (Szilágyihoz írt
levelében „cannibalizmus”-ként aposztrofálta „a kortesség rút
szenvedélyét, mely a félbarmok között dúl”) – friss melegében
megírta Az elveszett alkotmány című komikus eposzát (1845). Aranyt
nemcsak a konzervatívok fellépése tölti el keserűséggel, a
szabadelvűekben is csalódik. Mint utóbb megvallotta önéletrajzi
írásában, „minden előzetes terv nélkül” fogott hozzá művéhez.
Később, 1867-ben, a kompozícióra, formatökélyre sokat adó, érett
költő már csak hümmögve vette föl Az elveszett alkotmányt összes
művei közé. 1845-ben viszont, Szilágyi ösztökélésére és minthogy a
kitűzött díj is csábította, nem kis tusakodás után végül Arany
beküldte művét a Kisfaludy Társaság vígeposz készítésére kiírt
pályázatára. El is nyerte a díjat, de a három bíráló közül
Vörösmarty Mihály csak fenntartással nevezi az ő művét a
legjobbnak, s azt találja mondani róla: „nyelv, verselés olyan,
mintha irodalmunk vaskorát élnők”. Az olvasóközönség Arany János
nevét mégsem költőként ismerte meg, hanem az Életképekben 1846-ban
megjelent romantikus novellák írójaként, Az elveszett alkotmány
ugyanis csak 1849-ben látott nyomdafestéket. A Kisfaludy
Társaságnak ugyanazon az 1846. február 4-i ülésén, ahol
felbontották a jeligés borítékokat, s kiderült a pályázatnyertes
vígeposz szerzőjének neve, döntöttek a következő pályázat
témájáról. Olyan „költői beszély”-t kértek a pályázóktól, melynek
hőse „valamely, a nép ajkán élő történeti személy, pl. Mátyás
király, Toldi Miklós, Kádár vitéz stb.” Ezt a pályázatot Erdélyi
János, a népiesség magyar elméletírója készítette elő, alighanem
az ő utasítására vették fel a követelmények közé azt, hogy „forma
és szellem népies legyen”. Arany igyekezett okulni Vörösmarty
bírálatából, s a János vitéz példáját követve írta meg Toldi című
elbeszélő költeményét (1846). Ezúttal már egyöntetű elismeréssel
nyerte meg a pályázatot, s a bíráló bizottság a jutalmul
felajánlott tizenöt aranyat húsz aranyra emelte fel. A Toldi írói
körökben általános bámulatot keltett. A legtöbbet azonban Petőfi
elismerése és barátsága jelentette Arany számára. Levelezésük
jelentős kor- és irodalomtörténeti dokumentum, éles fényt vet
kettejük művészi céljaira. Petőfi a Toldiban saját
népiesség-felfogásának követésére ismert rá, s tulajdonképpen ő
tudatosította ezt Aranyban is. Petőfinek „népi sarjadék”-ként
mutatkozik be, s ekkortól ír a „nép költőjé”-nek hivatástudatával.
A mindössze két és fél évet megért barátságuk a világirodalom nagy
barátságai közé tartozik. Petőfi a magyar irodalmi élet
legfontosabb kérdéseinek közepébe emelte Aranyt, műhelyproblémák
együttes végiggondolására, elképzeléseinek pontos megfogalmazására
késztette, munkára serkentette – tekintélyével, vitalitásával erőt
adott Aranynak ahhoz, hogy leküzdje súlyos kétségeit, eredendő
bizonytalanságát. Az 1847-es év gazdag költői termése és műfaji
változatossága mutatja a gyógymód eredményességét. Petőfinek is
szüksége volt Arany barátságára: olyan eszmetársra talált benne,
aki alkatának és talentumának eltérő vonásai miatt nem volt
kijátszható ellene. Az 1846-ban alapított érdekvédelmi szövetség,
a Tízek Társasága hamar felbomlott, s Petőfi máris meghirdette az
Arannyal és Tompával együtt alakított „népies triászt” – ugyancsak
szövetséget a konzervatív kritika ellenében, amely éppen 1847
tavaszán lendült támadásba, Petőfi Összes költeményeinek
megjelenését követően. Bár ez a csoportosulás sem tartott sokáig,
Arany értő szavaira és bátorítására ezután is bizton számíthatott.
Amikor feleségül vette Szendrey Júliát, 1847 októberében útba
ejtette Arany szalontai házát; 1849 januárjától májusáig (Petőfi
katonai szolgálata idején) Arany adott otthont családjának. Arany
csak messziről adózhatott elismeréssel barátjának a pesti
forradalomban játszott szerepéért. Ahogy Petőfi, ő sem került be
az első népképviseleti országgyűlésbe: korteskedés híján
alulmaradt a vármegyei főjegyző ellenében. 1848 áprilisában írt és
azon nyomban megzenésített Nemzetőr-dala ponyván is megjelent.
Petőfi rábeszélésére elvállalta A nép barátja című néplap
szerkesztőtársi feladatkörét Vas Gereben mellett, a tényleges
szerkesztésbe azonban Szalontáról nem folyhatott bele, s
elégedetlen volt a lap színvonalával is. Azt tervezte, hogy maga
indít néplapot, Népszabadság címmel. 1848 novemberében két hétig
táborba szállt a szalontai nemzetőrökkel Arad védelmében. 1849
májusában állást vállalt a belügyminisztériumban, követte a
kormányt Debrecenből Pestre. Az orosz csapatok bevonulását
követően néhány napig bujdosásra adta fejét, s utána még hónapokig
várta letartóztatását. Anyagi helyzete kétségbeejtő volt. Állását,
szolgálati lakását elvesztette; Kossuth-bankóit, melyekbe
ingóságai értékét fektette, maga dobta tűzbe. Az irodalmi élet
korábbi nyilvánossága is összeomlott, így erre sem számíthatott.
Petőfiről nem volt semmi híre, s ahogy múltak a hónapok, egyre
bizonyosabbá vált, hogy nincs az élők sorában. 1851-ben Arany
előbb néhány hónapig a Tisza család geszti kastélyában
nevelősködik, majd 1851. október 15-től tanárként helyezkedik el a
nagykőrösi református gimnáziumban (1853-tól főgimnáziumban).
Tanári teendőit éppoly lelkiismeretesen látta el, mint korábban a
városi hivatalát. Nagykőrös mégsem elégítette – nem is elégíthette
– ki maradéktalanul. Biztosította ugyan családja megélhetését, de
nem adta meg Aranynak azt a „független nyugalmat”, amire az
Epilogus (1877) tanúsága szerint egész életében vágyott. Ekkor már
a költői tevékenység is hozzátartozott „megbizatásaihoz” – a
bukott forradalom árnyékában, Petőfit elveszítve nehéz is lett
volna elhárítania a „nemzeti költő” mandátumát. Nagykőrösi
elzártsága nem kedvezett az irodalmi életben való részvételnek;
„pestezhetném” – írta félig tréfásan egyik levelében. Kedélyét
sűrű betegeskedése is nyomasztotta. Szemléletének belső
ellentmondásaira, vívódásaira jellemző, hogy a bukott forradalmat
kétféleképpen értékeli: elégikusan (Letészem a lantot, 1850) és
ironikusan (A nagyidai cigányok, 1851). Az utóbbi mű arra enged
következtetni, hogy Arany a magyar liberális nemesség
álláspontjával rokonszenvezett: nem a forradalmi átalakulásban,
hanem a lassú, szerves fejlődésben hitt. Ezért tartotta
álmodozónak még Kossuthot is. 1857-ben elhárította magától a kétes
megtiszteltetést, hogy üdvözlő verssel köszöntse a császári párt
magyarországi látogatása alkalmából – helyette megírta A walesi
bárdok című „ó-angol balladá”-t, amelyet (átdolgozva) az újabb
önkényuralmi időszak idején, 1863-ban publikált. Idegenül érezte
magát az ötvenes évek jelenében is, amikor a felgyorsuló
kapitalista fejlődés a magyarság kirekesztése mellett történt.
Bach bürokrata hivatalnokrendszere kitörölte a személyes jellegű
emberi kapcsolatokat, gépezet részeivé alacsonyította az
állampolgárokat, s nyílt önzésre késztette az egyént. A Kertben
című vers (1851) már az így előállt fásult közhangulatnak és
részvétlen magatartásnak az ábrázolása. S talán éppen e negatív
momentumok halmozódása váltotta ki Aranyból művészetének
felívelését, lírájának első virágkorát. Elégia és irónia
kettőssége jellemzi verseit (Családi kör, Kertben, 1851,
Visszatekintés, 1852, A lejtőn, 1857), a vívódás és a bűnhődés
lélekállapota kerül tragikus környezetbe balladáiban is (V.
László, Ágnes asszony, 1853, A walesi bárdok, Szondi két apródja,
1856), amelyek történelmi tárgyuk ellenére is a jelenhez szólnak,
s mivel az igazság érvényre jutását hirdetik, a kortársak
lelkesítő példázatként olvasták. A korszakot lezáró nagy vers, Az
örök zsidó (1860) pedig az elégikus líra és a tragikus ballada
ötvözete. Arany 1854-ben publikálja a Toldi estéjét, 1856-ban a
Kisebb költeményeket. A Toldi estéje első változatát átigazította,
tudatosan távolodott el benne a Toldi naiv népiességétől:
„Szeretem a nemzeti költészetet – írta már 1847-ben Szilágyi
Istvánnak –; a népiesség köntösében még most, később majd
pusztán”. A kortársak a művet mégis a Toldi közvetlen
folytatásának látták. Ugyanakkor minthogy változatlanul az epikus
költőt szerették és keresték Aranyban, líráját nem méltatták kellő
figyelemre. Értekező prózájának is első nagy korszaka ez, elméleti
és történeti kérdésekkel egyaránt szívesen foglalkozik (Naiv
eposzunk, Bánk bán-tanulmányok, 1858, Zrinyi és Tasso, 1859 – az
utóbbi akadémiai székfoglalója).
A hatvanas évek elején
egy sor változás következett be a költő életében. 1858-ban az
Akadémia tagjává választotta. 1860 őszén elfogadta a Kisfaludy
Társaság igazgatói tisztét, fölhagyott nagykőrösi tanári állásával
és Pestre költözött. Az 1860-as és 1861-es évek a felfokozott
reménykedés évei. Arany a politikai nyitástól a politikai kultúra
kialakulását várja; felháborodva, gúnnyal kel ki a hazafiaskodás
ijesztő divatja ellen. Arany nagy tervekkel érkezik Pestre.
Keresztury Dezső megfogalmazásával élve, a „nép költője” helyett
immár a „nemzet költője” kíván lenni. Ennek jegyében írja meg
hivatalos felkérésre ünnepi ódáját Széchenyiről (Széchenyi
emlékezete, 1860), s lát hozzá a nemzeti műeposz megteremtésének
(ennek részeként készül el 1863-ban a Buda halálával).
Elhivatottságot érezve az irodalmi élet megszervezésére, rendkívül
magas színvonalú folyóiratot szerkeszt, előbb Szépirodalmi Figyelő
(1860–1862), majd Koszorú címmel (1863–1865). A szerkesztői munka
megnöveli látókörét, felismeri, hogy a regény lett a reprezentatív
műfaj Európában, aminek hatására a Buda halálát a realista regény
lélektani eszközeivel írja meg. Szívesen recenzál külhoni műveket,
lefordítja Gogoltól A köpönyeget. De szinte az első pillanattól a
kudarc réme fenyegeti. Nemcsak az előfizetők száma csekély, hanem
a megbízható munkatársaké is. Arany maga kénytelen teleírni
lapjait, könyvbírálattól elvi tanulmányig és szerkesztői üzenetig
minden műfajt művel. Nem véletlenül használja álnévként Gogol
írnok-figuráját, Akakijevics Akakit. A Pesti Napló és a Budapesti
Szemle köréhez, Kemény Zsigmondhoz és Csengery Antalhoz (más néven
az „irodalmi Deák-párt”-hoz) kapcsolódva, az irodalmi „súlyegyen”
megteremtésére törekszik, egyfelől védve a népesség programját,
másfelől fölvéve a kesztyűt a „petőfieskedők”, Petőfi gyenge
utánérzői ellen. Csengeryéknek – Vörösmarty halála után – égető
szükségük van egy új nemzeti poeta laureatusra.
A Kisfaludy Társaság
igazgatójaként fáradhatatlanul szervezte a felolvasói üléseket,
gondozta a kiadványokat. Madách Imre nagyszerű művét, Az ember
tragédiáját (1860), melynek világképe rokon az övével, ő fedezte
fel, szövegét nyelvileg javította, kiadását megszervezte, s a
művet is, szerzőjét is bevezette a Kisfaludy Társaságba. Arany
buzgalmának köszönhető, hogy megkezdődik és a drámaköltő
születésének 300. évfordulójára jelentős mértékben előrehalad a
teljes magyar Shakespeare-fordítás ügye, kezdetét veszi a magyar
Molière-kiadás és még sok más jelentős fordítás készül. A
kulturális intézmények viszonylagos liberalizálódása nyomán hamar
megmutatkozik a magas és a népszerű kultúra közötti szakadék. Az
írói elit csaknem légüres térben tevékenykedik, ezt jelzi Arany
lapszerkesztői kudarca is. 1865-ben elfogadta az Akadémia
jelölését a Szalay László halálával megüresedett titkári posztra
(1870-től főtitkár). két évre tervezett hivatalvállalásból
tizenkét esztendő lett. Ebben szerepet játszott a magánéletében őt
ért csapássorozat is. A hetvenes években ismét sokat
betegeskedett, ami végképp emberkerülővé tette. Élete egyre
szűkebb körben mozgott: főtitkári lakása az Akadémia épületében
volt, ha szabadba vágyott, a Városligetet kereste föl, nyarait a
gyógyfűrdőiről nevezetes Karlsbadban töltötte. „Jegyzőség,
professzorság, szerkesztés, titkárság – mind egy egész embert
kíván; napról napra elfoglal, nyűgöz, bosszant, lelket öl. Mi
marad aztán poétáskodni?” – írta Tompának még 1866-ban. De nemcsak
erről volt szó. Az, hogy a Buda halála inkább udvarias, mint meleg
fogadtatása és lapszerkesztői kudarca után hallgatott el
költőként, kétségeket ébreszt az iránt, amivel maga Arany
indokolta elhallgatását (ő ugyanis leánya halálára és hivatali
elfoglaltságára hivatkozott. Valójában a korábban hitt mandátuma
vált kérdésessé számára. S még inkább fölöslegesnek hitte a
nemzeti költő szerepét a kiegyezést követően, a mohó gazdagodás és
panamák korában, amikor a kiegyezést megkötő Deák Ferenc és köre
is hirtelen légüres térben találta magát, teljesen elszigetelődve.
1867-ben, a király megkoronázásakor a legmagasabb kitüntetéssel, a
Szent István-rend keresztjével tüntették ki (amellyel, ha kéri,
báróság járt volna). Eötvös József kultuszminiszternek személyesen
kellett győzködnie a rendjelet elfogadni nem akaró költőt, hogy az
elutasítással a kiegyezést kérdőjelezné meg, a nemzeti literatúra
jövőbeli lehetőségeit veszélyeztetné s őt magát is kompromittálná.
A költőként elhallgató
Arany a fordításban keresett kárpótlást. Ekkor fejezte be
Shakespeare Hamletjének és János királyának átültetését, s 1870 és
1873 között elkészült a teljes magyar nyelvű Arisztophanésszal.
Németh László találó megfigyelése, hogy a „költői féktelenség”
vonzhatta a beteg, fáradt, korán öregedő költőt a szabadszájú,
kíméletlenül őszinte klasszikushoz, akinek komikus művészete
fölidézhette benne a debreceni diáktréfák és a nagykőrösi
férfitársaság emlékét. Kerényi Ferenc joggal állapítja meg, hogy
Arisztophanészt Az elveszett alkotmány és A nagyidai cigányok
költője fordította, s nem véletlen, hogy az 1877-ben elkészült
Bolond Istók második énekébe ifjúkorának olyan, korábban szégyellt
epizódjait foglalta bele Arany, mint amilyen az 1836-os
színészkaland volt.
1877-ben, amikor
sokadszori kísérlet után végre visszavonulhatott a főtitkári
székből, s hivatalát lerakta, újra megszólalt költőként. Immár
magának szánta verseit – így született meg az Őszikék cím alatt
összefoglalt ciklus, a híres „Kapcsos Könyv”-be bejegyzett lírai
darabok (Epilogus, Tamburás öreg úr, Mindvégig), életképek és
balladák (Híd-avatás, Vörös Rébék) páratlanul szép gyűjteménye. A
versekből csak néhányat publikált Arany – azokat is úgy kellett
kikönyörögniük tőle a lapszerkesztőknek – s nem fogadott el értük
honoráriumot. 1879-ben több évtizedes küzdelmére tett pontot a
Toldi-trilógia középső részének, a Toldi szerelmének
befejezésével. Úgy érezte: nagyon megkésett vele; a közönség
ízlése időközben nagyon megváltozhatott. A Toldi szerelmét saját
költségén engedte csak kinyomtatni, kis példányszámban. Szerette
volna más töredékeit is befejezéshez juttatni, 1881-ben a Csaba
királyfi két énekével készült el, holott már évek óta olvasni se
látott. Petőfi szobrának felavatására már nem mehetett el, 1882.
október 22-én hunyt el. Öregkori vallomásai aggastyánt sejtetnek,
holott csak 65. esztendejét töltötte be.
Szerk. |