2007.03.02.
Filmszemle - együttérzéssel
Évekkel ezelőtt a magyar
filmes közélet küzdelmeinek egyik fő színtere a filmek
elkészítéséhez szükséges összegek előteremtéséért vívott harc
volt. Aztán (kultúr)politikai megállapodások eredményeként
sikerült a korábbinál jóval nagyobb pénzforrásokat teremteni. E
folyamat másik örvendetes eleme a magántőke, illetve külföldi
koprodukciós partnerek egyre hatékonyabb közreműködése az új
filmek elkészítésében. A több pénz önmagában azonban nem jelent
jobb minőséget: annyival nem lettek jobbak a magyar filmek,
amennyivel több pénz áll a filmes álmok beváltásának
rendelkezésére. Jegyezzük meg: azért kerül elő sokszor a pénz
témája a filmkészítéssel kapcsolatban, mert az valóban drága
mulatság - olyan küszködés, amelynek során többtucatnyi ember
sokszor többéves munkája azért épül eggyé, hogy a rendező (és
egyre inkább a producer) által megálmodott, kigondolt világot,
élményt egy egésszé - műalkotássá alakítsák. Egy normál
költségvetésű magyar film több mint százhúszmillió forintért
készül el. Ha évente tizenöt-húsz nagyjátékfilmmel számolunk,
érthető, miért figyelik sokan érdeklődve (ebben az értelemben is)
az éves termés körüli híreket, eseményeket, miért tekintjük
bennünket is megszólító ünnepnek, ha az adófizetők és a magántőke
pénzéből elkészített alkotások éves seregszemléjén le is vetítik,
meg is mutatják az elmúlt esztendő képes történetté alakított
filmes munkálkodásait. Örömteli érzékelni a hívást, amely a magyar
filmkészítők legjobbjait évről évre egyre inkább a társadalmi és
individuális együttérzés, konpassió terepei felé szólítja, és azt
a figyelmet is, amellyel nem egy alkotó igyekszik válaszolni a
hívásra. A filmesek is érzékelik, átélik, ami bennük-bennünk,
velük-velünk, általuk-általunk történik, és igyekeznek filmes
formákat találni mindennek rögzítéséhez, szóhoz (képhez)
juttatásához. Az elmúlt, közel húszesztendőnyi vadkapitalizmus
természetesen inkább az össznépi együttérzés leépülésének ideje
volt, de ez az idő tette lehetővé azt is, hogy egyre több magyar
film készüljön kis országunkban, s egyre világosabban
rákérdezhessünk mindannak értelmére, ami itt történik. A pénz
tehát rendelkezésre áll, és előttünk (most éppen) a filmekben is
megformálható kérdés: mit tegyünk egymással, magunkkal, a
pénzünkkel, ha a konpassió terepeire tévedünk, ha oda hív
bennünket egy szó, egy arc, egy történet, ahová nem magunktól
megyünk, hanem megszólít, kihív, felövez bennünket, és oda visz,
ahová pedig nem akartunk menni. Ezért az izgalom minden
filmszemlés film előtt: hová hív, hová szólít a vetített kép -
erdélyi nyomortelepre, panellakások tévékben villódzó tereibe,
belülről megrendült kolostorlakókhoz, az öregség hétköznapjaiba? A
filmkészítő érzi a hívást, de még nem találta meg mindannak
formáját, amivel hihetővé tudja tenni, hogy hallja a nem
hallhatót, látja a nem láthatót. A magyar filmes érzi, hogy
együttérzésre hívják, de még nemigen találta meg annak művészi
formáját, hogyan is válaszolhat erre úgy, hogy végre ne az irónia
mindent mindentől távol tartó (védő) páncélzatával vonuljon be a
hétköznapi - ugyanakkor filmre venni méltó - érzések finomszövésű
világába.
Az idei szemle tizenhét
versenyfilmjéből kilenc kapott valamilyen díjat, aminek akár mély
pedagógiai jelentősége is lehet. Ha egy alkotás díjat kap, az
főként a készítők öröme, és minél több a díj, annál több filmes
közösség kapott megerősítő visszajelzést törekvésének
sikerültségéről. Persze a díj nélküli filmek is "ítélet alatt"
állnak: a közönség majd a jegypénztárak előtt vagy pusztán a film
nézése közbeni mélységes csöndekkel szavaz róluk és a
díjazottakról is - és előfordulhat, hogy itt épp a díj nélküli fog
érdeklődést, tetszést nyerni. Mit számít? A szerzői (művész)
fődíjas film az Iszka utazása (rendező: Bollók Csaba), míg a
műfaji (közönségfilm) kategória nyertese a Konyec (rendező:
Rohonyi Gábor). Mindkét film együtt érez, nem ironizál, azaz nem
tart távolságot, nem legyint arra, amibe beletévedt, aminek
hívására válaszolt. Az első filmes díjat elnyert Boldog új élet
(rendező: Bogdán Árpád), vagy a legjobb férfialakítást (Zsótér
Sándor) jegyző Töredék című film (rendező: Maár Gyula) is attól
figyelemre méltó, hogy szembe néz, és oda hallgat, ahonnan a
finomszövésű emberi sírás hallatszik. Hallgatnak, odahallgatnak,
ahogyan más-más hívásra, szóra, arcra, de "mozdul" a díjat nem
nyert, Márairól készült film, az Emigráns (rendező: Dárday
István-Szalai Györgyi), vagy a Mansfeld is (rendező: Szilágyi
Andor). A magyar film már érez, adjunk neki időt és bizalmat, hogy
méltó, konpassiós formát találjon érzései kifejezéséhez,
ábrázolásához.
(forrás: Új Ember) |