2007.03.02.
Ödön von Horváth: Mesél a
bécsi erdő
(Nemzeti Színház
Stúdiószínpad)
Az 1901-ben Fiuméban
született Ödön von Horváthnak az apja magyar, a nagyapja német, –
innen a ’von’ nemesi előnév – az anyja cseh származású. Európa
számos országában élt, ugyanis diplomata édesapját gyakran
nevezték ki különböző állomáshelyekre. Németországot 1931-ben
azért hagyta el, mert a Nemzetiszocialista párt tagjai bekerültek
a Bundestagba, és emiatt veszélyben érezte magát. Ezután az öreg
kontinensen bolyongott, de sehol sem tudott huzamosabb ideig
megmaradni. Párizsban, 1938-ban halt meg, egy villámcsapás
sújtotta fa leszakadó ága csapta agyon. Ödön von Horváth a műveit
németül írta, magyarul nem tudott annyira, hogy műalkotásokat
hozzon létre, nyelvünket csak beszélte. Az igen termékeny írók
közé tartozik: 21 színművet, 3 regényt és több novellát hagyott az
utókorra. Rövid alkotói időszakának legsikeresebb éve az 1931-es
volt, ekkor vitték színre Max Reinhardt rendezésében Berlinben, a
Deutsches Theaterben máig legismertebb darabját, a Mesél a bécsi
erdőt. Ezért a művéért még ebben az évben megkapta a Kleist-díjat,
ami abban az időben a legtekintélyesebb irodalmi elismerésnek
számított. Ez a tragikomédia akkor lett világhírű, amikor 1977-ben
Maximillian Schell rendezésében megfilmesítették, és az angolszász
világ is tudomást szerzett róla. A Mesél a bécsi erdő az
ősbemutató óta eltelt több, mint 70 esztendő alatt számtalan
feldolgozást megért már, hazánkban is az egyik leggyakrabban
játszott színművek közé tartozik. A Nemzeti Színház most újította
fel, február 8-án, a Stúdiószínpadon tartották a premierjét.
Johann Strauss legnépszerűbb keringői közé tartozik a Mesél a
bécsi erdő. Bécs, a Habsburgok fővárosa mind a mai napig magán
viseli azt a fajta könnyedséget és utolérhetetlen bájt, amit az
1800-as évek és a boldog békeidők varázsoltak rá. Ödön von Horváth
tragikomédiája szétoszlatja a császárváros nosztalgikus
hangulatát. Egy olyan helységet ábrázol, amibe a félelem és a
rettegés készül tanyát verni, ahol a férfiak és a nők kezdenek
emberi mivoltukból kivetkőzni. Megrészegülten lendítik karjukat,
miközben a Heil Hitlert kiabálják, felszegett fejjel, feszes
vigyázban harsogják el a német himnuszt, szinte kéjes örömmel
rikoltozzák a „Deutschland, Deutschland, über alles” refrént.
A Mesél a bécsi erdő
cselekménye az első világháború után években játszódik, amikor
felbomlott a Monarchia, a Habsburgokat elűzték, a régi fény és
pompa kezd megkopni, Ausztria önálló államisága megszűnőben van. A
társadalmat fenntartó ezeréves értékek felbomlottak, minden
összezavarodott, ezért olyan furcsa figura az összes szereplő,
mindegyik eltér az átlagember karakterétől, egy tisztességes nő,
vagy férfi nem akad közöttük. Kölcsönös megbecsülésen alapuló
szeretet, igaz, tiszta szerelem nincs közöttük, csak valamiféle
laza érdekkötődés, így azután mindenki becsapja a másikat. Talán
Mariann az egyedüli kivétel, aki őszintén beleszeret a link
Alfrédba. A még csak a kedves csirkefogók kategóriájába sem
tartozó Alfréd bármiféle érzelemre képtelen, még a gyermekéhez sem
kötődik. Apja konoksága és kőkemény szíve miatt kerül Mariann a
sztriptizbárba, és amikor az öregúr meggondolja magát, akkor már
késő, mert meghal az unokája. Valériát, a korosodó, de azért
számító dámát csak kihasználják a fiatal férfiak, de nem kell őt
félteni, kiszekírozza ezeket a ficsúrokat a világból. A
leggonoszabb szereplő a nagymama, aki velejéig romlott, mert
megöli dédunokáját. Oszkár, a becsapott vőlegény is inkább
birtokolni akarja Mariannt, mintsem szeretni. A gyóntató pap maga
a megtestesült ördög, és nem a krisztusi szeretet és megbocsátás
hirdetője.
A színészek igyekeznek
tudásuk legjavát nyújtani, közülük is külön ki kell emelni Hollósi
Frigyest, aki Mariann önző apját és Molnár Piroskát, aki a
szörnyeteg nagymamát személyesíti meg. A fiatal párt Miklós
Marcell és Martinovics Dorina alakítja. Básti Juli Valériát, a
korosodó dámát, Kaszás Attila Oszkárt, a kíméletet nem ismerő
vőlegényt, Csoma Judit a lehurrogott anyát, Trokán Péter a snájdig
kapitányt játssza. Árvai György által tervezett és a több részre
osztott színpad lehetővé teszi a viszonylag gyorsan változó
helyszínek bemutatását, Szűcs Edit jelmezei pedig segítenek az
1930-as évek felidézésében. Ez a Keszég László rendezte darab
olyan, mint egy Brecht-dráma. Nincs benne egyetlenegy olyan
szereplő sem, akivel a néző együtt érezhetne és közösséget
vállalhatna. Ebben a Mesél a bécsi erdőben minden roppant mód mai,
tékozló korunk percemberkéinek összes jellemvonását
felfedezhetjük. Itt is mindenki hataloméhes, uralkodni akar a
másikon, sőt le akarja győzni, és csak pénzen megvehető dolgokra
vágyik, amik közül az egyik legkelendőbb árucikk a szex. Ödön von
Horváth színművében a világ nem előre halad, hanem visszafelé, a
gyökereitől megfosztott, éppen ezért boldogtalan ember olyan talaj
nélküli pária csupán, aki előtt semmi sem szent, vagy
tiszteletreméltó.
Dr. Petővári Ágnes |