2007.03.09.
Csendes csodák
Hűvösvölgyi Ildikó a hitről és a szeretet erejéről
Budapesten született.
1971-ben végezte el a Konzervatórium zongora-ének szakát.
1975-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán.
1975-1976: a veszprémi Petőfi Színház, 1976 és 1996 között a
Madách Színház tagja. 1996-tól szabadúszó. A Madáchon kívül
játszik a Karinthy Színházban és a Turay Ida Színházban. A
Madách Musical Műhelyének zenés mesterség tanára. Fontosabb
szerepei: Móricz: Úri muri - Rozika, ,Shakespeare: Lóvá tett
lovagok – Jutka, Moliere: Tartuffe, A fösvény - Marianne,
Mozart: A varázsfuvola – Papagéna, Mozart: Gábriel és Gábriella
- Gábriella, Schubert: Három a kislány – Médi, Kacsóh: János
vitéz - Iluska, Eliot-Lloyd Webber: Macskák – Mindlevery, Garcia
Lorca: A csodálatos Vargáné - Vargáné, Kálmán: Tatárjárás -
Mogyoróssy, Breffort-Monnot: Irma, te édes – Irma, Molnár: Az
ördög - Selyem Cinka, Müller-Tolcsvay-Bródy: Doctor Herz –
Beryll, Garcia Lorca: Bernarda Alba háza – Angustias, Huszka:
Mária főhadnagy - Lebstück Mária, Müller-Tolcsvay-Müller: Mária
evangéliuma – Mária, Euripidész: Andromakhé - Hermione, Thomas
Mann: Mario és a varázsló - Angiolieriné, Ketten játsszuk
(előadóest Cseke Péterrel), Békés: Kétbalkezes varázsló – Irma
néni, Csurka: Döglött aknák- Paálné. Film/TV: Csínom Palkó, Zöld
dió, Énekes madár, Néhány első szerelem története, Aucasin és
Nicolette, Bach Arnstadtban, Beszterce ostroma, Az ünnepelt,
Hullám vőlegény, István, a király, Sartorius úr házai, Bodnárné,
Szerelem, Leányvásár, A zene és a tükör (önálló Tv-show).
Nagylemezei: Piros esernyő, Kvantum Fantum csapdája, Doktor Herz.
Díjai: Rádió Nívódíj (1978, 1987, 1989), Állami Ifjúsági Díj
(1983), Magyar Thália szekerén díj (1992), Turay Ida Vándordíj
(2004).
-Énekel,
táncol, tanít, prózai –és pódiumelőadásokon lép fel. Örökölte
valakitől a színház szeretetét, illetve a művészi adottságokat?
-Igen. Anyukámtól és
apukámtól is. Egy Őrszentmiklós nevű kis faluban nőttem fel –
jelenleg Őrbottyánnak hívják – ; anyukám tanítónő volt, aki
szerette a táncot, nagyon szépen énekelt és színjátékokat is
rendezett. Apukám ugyan számviteli területen dolgozott, de nagyon
szépen hegedült. Tehát mind a kettőjükben megvolt a művészi
hajlam. S az egy nagyon nagy dolog, hogy felismerték bennem: szép
hangú, tehetséges kislány vagyok, tele exibicionizmussal. Örökké
énekeltem, táncoltam. Nem, hogy nem tiltottak el a művészettől,
hanem segítettek nekem: még kislány koromban bejártam Pestre
zongorázni. Ők hoztak-vittek egy-egy zeneóra alkalmából. Amikor 14
évesen felvettek a Konzervatóriumba, felköltöztünk Budapestre.
-Elvégezte
a Konzervatórium zongora-ének szakát. Mégsem operaénekesnek –bár
elénekelte a Varázsfuvola Papagenáját és Mozart: Bastien és
Bastienne c. operájából Bastiennet alakította –, vagy
zongoraművésznek tanult tovább, hanem felvételizett a
Színművészetire. Saját elhatározásból, vagy tanárai tanácsára?
-Nagyon
határozott kislány voltam. Később az ember azért bölcsebb lesz és
kételkedőbb. Akkoriban tudtam, hogy a színpad felé kell
„elindulnom”. Aztán, hogy milyen formában, azt hozta magával az
élet. Hamarosan kiderült a Konzervatóriumban, hogy egy nagyon erős
zongorista gárda indul majd útjára. Együtt jártam Kocsis
Zoltánnal, Ránki Dezsővel és Schiff Andrással. Tudtam, hogy én,
mint zongorista labdába sem rúghatok, és bevallom nem is voltam
eléggé szorgalmas. Később, amikor elkezdtem énekelni, s kiderült,
hogy szép hangom van, szerepeket kaptam a Pinceszínházban.
Tizenhatéves koromtól Fábry Edit tanított énekelni a konziban, aki
azt mondta nekem: belőled biztos musical-színésznő lesz, ezért
tanulj meg táncolni is. Akkoriban Magyarországon igen kevés
musicalt játszottak. A My feer Ladyt és a West side storyt, tehát
az ún. klasszikus musicaleket. Fábry Edit küldött el Jeszenszky
Endre balettmesterhez, jazztánc-tanárhoz. A tánc tanulásának
nagyon nagy hasznát vettem későbbi tanulmányaim során és a
Macskákban. Nem mondanám, hogy bárki is irányított volna, hanem
határozottan mentem végig a kijelölt úton. Szenvedélyesen
szerettem a verseket. Nem kérdeztem meg senkit, hogy mit ajánl
nekem, hanem nagyon sokat olvastam Kosztolányit, Weöres Sándort,
Illyés Gyula-verseket és Shakespeare-szonetteket. Amit
Őrszentmiklóson elmulasztottam – hiszen tudjuk, hogy egy főváros-
centrikus ország vagyunk, s aki nem Budapesten él, kevesebb
lehetőséget kap –, azt lassan bepótoltam. A fővárosban
tárult ki előttem a világ. Megismerkedhettem a színházi és
művészeti élettel.
-Életrajzát
olvasva meglepődtem, hogy „csak” két színháznak volt eddig a
tagja. Sok színész évente váltott a vidéki és fővárosi teátrumok
között. Nem szereti a változatosságot, vagy pedig ennyire hűséges
típus?
-Inkább az utóbbi az
igaz. Ezt nagyon jól látja. Azt hiszem, ha az ember elsőre
megtalálja a választottját – legyen az színház, vagy társ
az életben – akkor ahhoz hűséges marad. Nagyon hamar
„megtaláltam” a férjemet, s most már 30 éve élek együtt Kisfaludy
András dokumentumfilm-rendezővel. Ő a régi, legendás Kex
együttesnek volt a dobosa. Én már abból a korából ismertem, de
csak később hozott minket össze a sors. Nagy szerencse, hogy mind
őt, mind a Madách Színházat szinte elsőre „megtaláltam.” Abban az
időben nem volt olyan „divat”, mint most, hogy amint valami nem
tetszik az embernek, vesszük a kalapunkat és továbbállunk.
Továbbállunk házasságból, kapcsolatból, színházból, munkából. Ma
már teljesen természetes, ha nem találod meg a számításodat, akkor
mész, addig, amíg el nem érsz mindent az életben. Sőt mára kinyílt
a világ. Mi annak idején egy zárt országon belül éltünk, három
évente lehetett szó egy külföldi útról. Nagy dolog volt, amikor
Párizsba mehettünk nászútra 1977-ben. Visszatérve a kérdéséhez: a
hűség és a biztonság irányítja életemet. Azt gondolom, hogyha egy
nő megtalálja a társát, a hivatását és a munkahelyét, akkor buta
dolog változtatnia. Főleg, ha gyermekei is vannak. Az a biztonság,
az a szeretet, és az az otthon, ami fontos szerintem egy nőnek, az
nekem megadatott. Egy idő után azért láttam, hogy a Madách
Színházban 1976-tól 1983-ig, tehát a Macskák bemutatójáig
egyáltalán nem számítottak rám. A Macskák volt az én kiugrásom.
Addig is tudtam énekelni és táncolni, csak nem kaptam olyan
szerepeket, hogy mindezt a közönség felé megmutathassam. Soha nem
voltam erőszakos természetű, olyan, aki veri az asztalt, hogy: ide
nekem ezt a szerepet, mert ha nem, akkor elmegyek, hiszen sztár
vagyok. Valójában sztár voltam akkor, csak nem tudtam róla.
Akkoriban rengeteg tv-játék készült, nem úgy, mint ma, s azokban
nagyon sokszor játszottam főszerepet. Onnan ismernek az emberek.
Ha elmegyek a Turay Ida Színházzal vidékre, jönnek az
autogramkérők, s érzem a közönség szeretetét: sokszor, ha belépek
a színpadra, taps fogad. Ez számomra felemelő érzés.
-Tudtommal
művésznő több operettben is játszott. Kálmán Imre Bajadér c.
művében van egy kuplé, melynek kezdő szövege így hangzik: „Szép
primadonna, csodál a világ”. Mennyire fontos Hűvösvölgyi
Ildikónak, hogy csodálják, rajongjon érte a közönség?
-Nem,
nekem sose volt fontos, hogy csodáljanak. A lényeg: szeressenek.
Ez többet ér a díjaknál. Természetesen egy ideig bántja az embert,
hogy miért nem kapta meg azt a Jászai-díjat, hiszen már a
Macskáknál „megérdemelte.” Csak hát nem voltam felterjesztve, mert
még nem tartott ott a Madách színházi ranglista. Itt is egy
hierarchikus rend van, amiről akkor még nem tudtam. Úgy gondoltam,
az a dolgom, hogy játsszak, s ha az alakításaim jók, akkor majd
díjazza a szakma. Soha nem voltam olyan színész, aki mindent
megtesz azért, hogy a szakma elismerje. Nem jártam partikra, nem
igyekeztem senkinél sem bevágódni. Számomra ezek nem voltak
lényeges dolgok. Hanem az volt a fontos, hogy becsületesen
elvégezzem a munkámat, hiszen szenvedélyesen szeretem
mesterségemet, – amikor letettem a lantot, hazamentem a
családomhoz. Soha nem érdekelt a külcsíny. Persze jól esett,
amikor régen szerelmes és autogramkérő leveleket kaptam. Most már
azok írnak csak, akiknek tényleg fontos az, amit csinálok. A
Bartók Rádióban vezetem a Muzsikáló délután c. műsort, s ezzel
kapcsolatban is nagyon sok pozitív telefont és levelet kapok a
hallgatóktól. Megköszönik a kapott információkat és az elszavalt
verseket. Tehát igazi mesterségbeli elismerésekben van részem.
-Művésznőnek
van egy önálló estje, egy Reményik Sándor-összeállítás, Csendes
Csodák címen. Miért pont Reményik? Egyfajta hiánypótlásból?
-Reményiket
is a Jóisten hozta elém. A Rádióban a különböző zeneművekhez
mindig kiválasztottam egy-egy odaillő költeményt. Kezembe került
egy istenes verses összeállítás, s egyszer csak Reményikhez
jutottam. Éreztem: ehhez az emberhez nekem közöm van. Később
hozzájutottam a 2000-ben megjelent „Reményik Sándor összegyűjtött
versei”-hez. Akkoriban nem volt olyan sok színházi elfoglaltságom,
így volt időm kiválasztani azokat a költeményeket, amik hozzám
szólnak, amiken keresztül szólni tudok az emberekhez. Egy egész
évet erre a munkára szántam. Végül összeállt az a 32 versből álló
est, melynek 2003-ban volt a bemutatója. Négy év alatt az ország
különböző helyszínein megfordultam ezzel az összeállítással; a
legnagyobb boldogságot pályámon ettől az esttől kaptam.
Reményiknek nem csak az istenes, hanem a filozofáló, bölcselkedő
verseit is beszerkesztettem a „Csendes csodákba.” A mindennapi
életünk kis helyzetire adnak választ ezek a költemények.
-A
címadó versből idézek: „A mindennap kicsiny csodái/Nagyobb és
titkosabb csodák.” Milyen hétköznapi, kis csodákat él meg a
művésznő?
-Olyanokat,
amiket sokszor észre sem veszünk: felkelünk, egészségesek vagyunk,
van családunk, s tudunk reggelit, ebédet adni nekik. Olyan furcsa
dolog, hogy mindig nagyon nagyra vágyik az ember, s irigykedik
másra: „az ő élete mennyivel jobb, neki milyen sok díja van.” Ez a
magatartás egyfajta őrült hajszába kényszeríti az embert. A
mindennap piciny csodáinak kéne örülni, annak, ami velünk történt,
a mi életünkben. Gondolkodjunk el azon, hogy te mit tudsz adni a
másiknak. És itt a „másiknak” szócskán van a hangsúly. Egyszer
csak eljut az ember oda, hogy a saját élete nem annyira fontos,
mint a másiké: a társáé, a gyermekéé, vagy a növendékeié. Ez adja
az igazi boldogságot. Ha ideáig el tudunk jutni, akkor az egy
hatalmas dolog. Főleg a színészeknél, mert végül is ez egy eléggé
önző foglalkozás. Biztos, hogy kezdetben bennem is több volt az
önzésből, mint most. Később elcsendesedik az ember, és egy másik
életszakaszba ér, ahol más dolga. Jelenleg nem esek kétségbe, ha
nem mindig szerepel nevem a plakáton, vagy ha nem írnak rólam
állandóan az újságok. Látja, mégis csak „megtalált” ön is, s mások
is érdeklődnek – nem csak bemutatók alkalmából – személyem
és munkám felől. Tudomásul kell venni, hogy minden életkornak
megvannak a maga szépségei. Eljutunk egyszer oda, hogy nem csak
befogadók, de átadók is vagyunk. Számomra csodálatos, hogy anyukám
és nővérem pedagógus mesterségét tudom folyatatni. Boldog vagyok,
hogy elindult a Musical Műhely, ahol egy új metódust tudok
bemutatni. Elmondhatom tanítványaimnak: saját tapasztalatom
alapján, hogy képzelem el a zenés mesterséget. És megismertethetem
növendékeimmel a klasszikus zenét, amit a mai fiatalok nem igazán
kedvelnek. Így nem tudják, hogy milyen értékeket hordoz. Meg kell
érteniük, hogy alapvető klasszikus műveltség és énektudás nélkül
nem lehet belőlük musicalszínész. Mindezt úgy kell feléjük
közvetíteni, hogy játéknak fogják fel. Ehhez nagyon sok türelemre
és szeretetre van szükség. Az önzést el kell felejteni a
tanításból!
-Tavaly
nyáron olvastam: doktorálásra készül. Gratulálhatok már?
-Még
nem. Másodikos vagyok. Beszélgetésünk előtt a Színművészetin
voltam angol órán. Az én generációmnak még nem tanítottak a
középiskolában két idegen nyelvet, és a nyelvvizsga sem volt
feltétele a felvételinek. Nekem akkor a magyar nyelv volt fontos,
azt gyakoroltam, az volt az én szerelmetes nyelvem. Oroszul pedig
annyira tanultam meg, amennyire muszáj volt. Az angol nem volt
akkor kötelező, de nem is mehettünk nyugatra, hogy gyakoroljuk az
idegen nyelvet. Most be kell pótolni az angolt és a németet is, s
az együttgondolkodást a különböző művészeti ágakról. Három éves a
Színház- és Filmművészeti Egyetem DLA (Doctor of Liberal Arts)
képzése, s ha sikerrel veszem az akadályokat a szabad művészetek
doktora leszek. Ma már, ha valaki tanítani, vagy rendezni akar,
akkor ez a fokozat szükséges hozzá. Nekem Weöres Sándor a szívem
csücske, s disszertációmra készülve, költészetén belül azt
vizsgálom: a magyar zene, a népdal, és a különböző zenei formák,
hogyan jelentkeznek nála. Weöres költeményeinek dallamvilága a
magyar népzenében gyökerezik. Az is izgat: szabad-e ezt a
„zeneköltészetet” még megfejelni zenével? Hiszen Weöres a
legtöbbet megzenésített költőnk. Nehéz téma, de megírásához van
még időm. Mindenesetre a következő önálló estemet Weöres
költeményeiből fogom összeállítani.
-2005-ben
fellépett Debrecenben a reformáció napján, és más protestáns
kulturális rendezvényekre is elhívják. Bár sokan azt mondják, hogy
a vallás magánügy, mégis megkérdezem: Hűvösvölgyi Ildikó hívő,
keresztyén ember?
-Igen.
Nyakas kálvinista vagyok. Ezt még Őrszentmiklósról hoztam
magammal. Anyukám párttag volt – falusi értelmiséginek akkoriban
muszáj volt belépni az MSZMP-be – ,de templomba is járt.
Ezért nem tudtam nyilvánosan konfirmálni, ami nekem egy nagyon
nagy bánatom volt. Hiszen a
legalaposabban én ismertem a Bibliát, legjobban én fújtam a kátét,
a zsoltárokat legszebben én énekeltem De nem állhattam ki az Úr
asztala elé. Amikor osztálytársaim hitet tettek, fenn
sírtam a karzaton. Amikor felnőtté válunk, akkor értjük meg
igazából, hogy mit jelent a hit. Alapvetően az ember tele van
bűnös gondolatokkal. Reményik Sándor ezt is csodálatosan
fogalmazza meg. Azt írja: a filmre vennék mindazt, ami egy nap az
ember lelkében kavarog, az a sok rossz: akkor látnák, hogy milyen
sötét az ember. De azt is: milyen szép, és hogyan tusakodnak benne
az ördögök és az angyalok. Miután mi reformátusok nem gyónhatunk,
olyan a Reményik-est számomra, mint egy gyónás. Én ezeket a
gondolatokat a hazáról, Istenről, természetről mind átszűröm
magamon, és úgy mondom el, hogy annak, aki meghallgatja, de nekem
is komoly katarzist ad. Ha nincs meg a hit, az a fénysugár, ahová
fel lehet nézni, ahol megtisztulhat az ember, ahová „lerakhatja”
bűneit – akkor nem is tudom, hogy lehetne élni. Az igazi nagy
emberek, mind hívő emberek voltak. Ez biztos nem véletlen. Ma
olyan világban élünk, amikor minden a hit és az értékek ellen
munkál. Nem támogatják az egyházakat, sőt keresztbe tesznek nekik,
ahol csak tudnak. Ha tehetnék, akkor megtiltanák a még a hittanra
járást is. Pedig különösen fontos ebben az információ-dús és
felhígult világban, hogy az ifjúságnak legyen irányadó fénysugara.
-A
Döglött aknákban Paálné szerepét alakítja. Nem csodálkozott, hogy
egy 17 éve szilenciumra ítélt író darabját műsorra tűzte a Turay
Ida Színház?
-Egy
színésznek, ha nem rendező, és nem színházigazgató, akkor kevés
beleszólása van abba, hogy milyen műveket játsszon egy adott
teátrum. Természetesen csodálkoztam, és örültem is, hogy
bemutatjuk ezt a darabot. Nem is értem, hogy eddig miért nem volt
műsoron. Illetve értem, csak föl nem foghatom, hogy miért nem
tudják sokan különválasztani az irodalmi értéket az író politikai
munkásságától, annak megítélésétől. Amikor főiskolára jártam, még
láttam a Major- Kállai- produkciót. Emlékszem sokat nevettünk
rajta, persze akkor még nem értettem a darab politikai üzenetét.
Az én szerepem kicsi, de fontos a darabban, hisz a kommunista
káderhez hozzátartozik ez a feleség. Paálné ugyan papírforma
szerint nem az én szerepem, de imádom a végletes figurákat. Most
is mindent megteszek – hajban, ruhában, sminkben – hogy
azonosuljak ezzel az ellenszenves, lestrapált káder-feleséggel, de
úgy, hogy a néző szánja is, meg mosolyogjon is rajta. Ami a
Döglött aknákban még izgalmas, hogy szituációi, mondatai ma is
élnek. Minden darabbeli kijelentés mára hatványozottan igazzá
vált. Ez a tragikomédia egy alapmű, nem csak azért, mert a két
pólusról szól, hanem, mert világosan bemutatja: az emberek alig
változnak, csak a világ változik körülöttünk. El lehet mondani:
lubickolnak a színészek a Turay Ida Színház Döglött aknák
előadásában. A közönség a különböző poénokra pedig attól függően
reagál, hogy milyen emlékeket őriz a szocialista múltból.
Medveczky
Attila
|