2008.06.06.
Harangozó
Teri, a slágerek királynője
Harangozó
Teri énekesnő, az egyik tévés Ki mit tud? felfedezettje a Bács-Kiskun
megyei Bátyán született. Az 1968-as táncdalfesztiválon két
dallal indult; második lett a Sose fájjon a fejed cíművel, a Még
hazakísér pedig előadói díjas volt. Legnagyobb slágere a
Mindenkinek van egy álma, melyet az 1968-as Made in
Hungary-bemutatón adott elő, s ami közönségdíjas lett.
Nagylemezei: Bim-bam, Lánynak születtem. Két CD-je jelent meg:
a Minden ember boldog akar lenni és a Sose fájjon a fejed című.
Több mint 100 dala jelent meg kislemezen. A Mindenkinek van egy
álma volt a legsikeresebb kislemeze: három hónap alatt háromszáznyolcvanezret
adtak el belőle. 1968-ban Cannes-ban Márvány Trófea-, majd
’69-ben Magyarországon Arany Mikrofon díjat kapott. Az 1970-
es évek elején hazánkban megkapta az Arany Glóbuszt, a
legrokonszenvesebb énekesnőnek járó díjat. Virágénekeket is
énekelt. Az 1990-es évek végén három alkalommal a Sziget
Fesztiválon is fellépett. Legismertebb dalai – a fent leírtakon
kívül – Minden nap, Azok a szép napok, A zápor, Hálás szívvel
köszönöm, Szeretném bejárni a földet, A mámor, Ördögtánc.
Szerepelt az 1976-os Fekete gyémántok c. magyar filmben és a
Kaktusz virága c. vígjátékban a Ruttkai Éva Színházban. További
tv-játékok: Kutyakomédia, Bözsi és a többiek.
– Kérem, meséljen gyermekéveiről. Tudtommal Bátya
régebben egy rácok által lakott falu volt.
–
Kalocsától nem messze, Bátyán, rácok lakta községben születtem,
híres paprikatermelő vidéken. Mi magunk is rácok vagyunk. Hárman
vagyunk testvérek: nővérem, Anna óvónő, a bátyám, Péter
iskolaigazgató. Sajnos szüleim már nem élnek. Családom
paprikatermesztéssel foglalkozott. Édesapáméknak sokat kellett
dolgozniuk, hogy a gyermekeik tanításához szükséges
anyagiakat megteremtsék. Amikor összeházasodtak, semmijük sem
volt, és munka mellett idős, beteg szüleiket is ápolták. Szüleim
kisbabaként magukkal vittek a földekre, ahol egy nagy kosárból
szemléltem a világot. Ez úgy másfél éves koromra már
igencsak szűknek bizonyult. Izgő-mozgó, ficánkoló, kíváncsi
kislány voltam, édesanyám pedig nagyon féltett, hogy amíg ők
dolgoznak, egy óvatlan pillanatban kimászom, s bajom esik. Így
kerültem „bölcsődébe” a falu kedvesnővéreihez, ahol a zárdában
a kedves Hiacinta és Cicelle nővér vigyázott rám.
– Később segített szüleinek a házimunkában?
–
Igen, főleg a tűzhely körül. Elsősorban főzni tanított meg
drága édesanyám, de nemcsak engem, hanem bátyámat is. A nővérem
akkor már óvónőként dolgozott vidéken. Megtanultunk halászlét
készíteni, sült halat, de más kiadós ételek elkészítési módját
is elsajátítottuk. Gyerekkorunkban mi magunk is kivettük a részünket
a kemény fizikai munkából, kapálni jártunk a szüleinkkel együtt,
saját kiskapával – de ettől majd leszakadt a derekunk estére.
A mi házunkat is gyönyörű paprikafüzérek díszítették,
mint a környék szinte valamennyi portáját.
– Igaz, hogy apácák fedezték fel hangi adottságát?
–
Így van. Cicelle kántornő volt a templomban, s ő tanított
egyházi énekekre. Szólót is énekeltem magyarul és latinul a
templomban. Cicelle volt tehát az első „felfedezőm”. A második
dr. Fehér Zoltán, általános iskolai énektanárom. Minden új
dalt nekem kellett bemutatni az órán, s én örömmel vállaltam
ezt a feladatot. Még szolmizálni is szerettem.
– Mikor volt első nyilvános fellépése?
–
Még gyermekkoromban. Nővérem a Tolna megyei Páriban dolgozott
óvónőként. Megkért, hogy egy óvodai műsorban szerepeljek.
Nagy sikert arattam, az óvodások szülei a vállukra vettek, úgy
vittek el a közeli cukrászdába, ahol elfogyaszthattam „édes
honoráriumaimat”. Második fellépésem 12 éves koromban történt.
Egy iskolai mesejátékban, a Jávorfácskában igazi főszerepet
kaptam, a szegény árva királylányét.
–
Örökölte valakitől a zene szeretetét?
–
Igen, édesapámtól, míg a hangomat anyukámtól. Édesapám és
a nővérem még hegedültek is. Apukám gyönyörűen rajzolt, imádta
az állatokat, s csodálatos beszédkészséggel áldotta meg az
Isten. Anyukám pedig a nyugalmat és a biztonságot jelentette számomra.
Szüleim tehát kiválóan kiegészítették egymást.
– Mikor szakadt el a szülői háztól?
–
Csak a gimnázium elvégzése után. De ne rohanjunk előre az időben!
A középiskolai évek alatt bátyám zenekarával diákbálokon léptem
fel. Bátyám, aki akkor a tanárképző főiskolára járt, és
ügyesen szaxofonozott, engem hívott meg énekesnőnek. Ezenkívül
osztálytársaim minden lyukasórán velem énekeltették el az
akkori divatos slágereket. A gimnázium után sikeresen felvételiztem
– a Valaki kell című dallal – a KISZ Központi Művészegyüttes
Énekkarába. Szüleim csak nehezen egyeztek bele, hogy Budapestre
jöjjek.
– A fővárosban kinek a segítségére támaszkodhatott?
–
Bátyám éppen katonaidejét töltötte Budapesten, és a
menyasszonya is itt dolgozott óvónőként. Ők segítettek az
első ágybérletet megtalálni, ám munkát nekem kellett
magamnak szereznem. Első munkahelyem egy csemegeüzlet volt, ahol
kenyér- és mirelitárusítóként dolgoztam. Ezt követően
adminisztrátor voltam a Díjbeszedő Vállalatnál. A leghosszabb
időt a Vörös Október Férfiruhagyár számlalikvidátoraként
dolgoztam.
– Zenei továbbtanulásra nyílt lehetősége?
–
Először Sík Olga énektanárnőnél jelentkeztem, de ő eltanácsolt,
s Fábry Edit opera- énekesnőt ajánlotta maga helyett. Fábry
Edit – a harmadik „felfedezőm” – kiváló tanárnő volt;
fizetés nélkül foglalkozott velem, s hamarosan felvettek a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. A konziban Fábry Edit
volt a hangképző tanárom az énektanszakon, s osztálytársaim
közül többen is híres operaénekesek lettek, pl. Kalmár
Magda, s a közelmúltban elhunyt B. Nagy János. Nagyon nehéz
volt összeegyeztetni a munkát és a tanulást, ráadásul a fellépésekkel
is szaporodtak napi tennivalóim. Ezért ott kellett hagynom a
KISZ énekkarát.
– Kinek a tanácsára nevezett be a Ki mit tud?- ba?
–
Nem hiszi el: de nem én, hanem a ruhagyár KISZ-titkára, aki
hallott énekelni túlórázás közben, anélkül, hogy szólt
volna nekem, benevezett a versenyre. A Ki mit tud?-on a harmadik
helyezést értem el a közönség szavazatainak segítségével.
Pályámon nagyon sokat köszönhetek a közönségnek. Annak idején
a gyárban a hangosbemondó többször is felhívta a dolgozók
figyelmét, hogy szavazzanak Harangozó Terire. Úgy érzem, hogy
akkor nemcsak a gyár, de szinte az egész ország megmozdult értem.
Ezt hálás szívvel utólag is köszönöm.
–
Mikor lett hivatalos előadóművész?
–
1968-ban. Az az év volt számomra a legsikeresebb. Hivatásos táncdalénekes
és előadóművész lettem az Országos Rendező Iroda engedélyével.
Ezt az engedélyt nem adták oda egykönnyen. Előtte évről évre
jelentkeztem a Magyar Rádió tánczenei stúdiójába, ahová
csak harmadik alkalommal sikerült bekerülnöm. Attól kezdve
hallható voltam a rádióban is. Ennek ellenére 1968-ig nem számítottam
hivatásos énekesnek. Ebben az évben kaptam meg a Filharmóniától
a virágének-, dal- és népdalénekesi engedélyt. A ’60-as évek
vége a legendás táncdalfesztiválok ideje. Dalaimat a közönség
mindig a döntőbe juttatta, díjazottak lettek, előadói díjakat
kaptam. 1968-ban a székesfehérvári Made in Hungaryn általam előadott
Mindenkinek van egy álma c. dal rövid időn belül országosan
ismert lett. Rá egy évvel Arany Mikrofon előadói díjat kaptam
a Szeretném bejárni a földet c. dalért.
–
Szülőfalujában büszkék voltak Terikére?
–
Nagyon! A bátyaiak szavazatainak is köszönhetem a közönségdíjakat.
Sajnos, úgy jött ki a lépés, hogy csak kétszer léptem fel szülőfalumban.
Történt, hogy 1968-ban szüleim vendégül látták azt a
„kis” művészcsapatot, melynek akkor én is a tagja voltam.
Ebben a műsorban – rajtam kívül – szerepelt: Rodolfó, Mary
Zsuzsi, Kovács Kati, Zalatnay Sarolta, Angyal János, Dobos
Attila, Zorán és a Metró Együttes. Bátyán teljesen
„civil” maradtam, s ez nem is zavart, mert szüleim ápolásával
törődtem. Ha megláttak a falumbéliek, örültek nekem, gratuláltak,
kedvesek voltak hozzám, de most már leginkább szüleim sírjánál
találkozom a bátyaiakkal.
–
Virágénekeket is énekelt. Ki által került közel ehhez a műfajhoz?
–
Először tanárnőmnek, Fábry Editnek volt az ötlete, hogy népdalokat,
műdalokat és virágénekeket is énekeljek. Történt, hogy a Rádióban
felkérték Benkő Dániel lant- és gitárművészt, hogy népdalokat
és virágénekeket hangszereljen. Ő pedig engem kért fel ezek
előadására. Rengeteg közös felvételt készített velünk
akkoriban a Magyar Rádió. A Minden ember boldog akar lenni
CD-men is hallhatnak egy „csokor” virágéneket.
– Jelenleg a bulvármédia – tisztelet a kivételnek
– sokat csámcsog a mai sztárok magánéletén. Negyven évvel
ezelőtt is címlapra került az a művész, akinek magánéletében
változások következtek be?
–
Érdekes, hogy nem ez volt a fontos. Akkoriban a média inkább támogatta
a magyar művészeket, s arról adott hírt: ki milyen sikert ért
el. Bevallom: mostanában nem szívesen adok interjút, mert sok
újságban csak a magánéletemre kíváncsiak, s koncertjeimre
alig-alig.
–
Első külföldi lemezét egy osztrák cég adta ki. Milyen dalok
szerepeltek rajta?
–
1969-ben keresett meg az osztrák Amadeo Hanglemezcég azzal, hogy
felvételt szeretne velem készíteni. Nagyon boldog voltam. Egyrészt
németül kellett saját dalaimat elénekelni, másrészt német
szerzők táncdalait adtam elő. Az Amadeónál három kislemezem
jelent meg.
– 1969-ben adta elő először a „Szeretném bejárni
a földet” c. dalt. Sikerült ezek után ténylegesen bejárnia
a földet?
–
1968-tól rengeteg külföldi meghívást kaptam. Szécsi Palival
és Kovács Katival Innsbruckban léptem fel. Énekeltem még Kubában,
Splitben, a sopoti fesztiválokon és az összes szomszédos országban.
Mindenhonnan közönségdíjjal tértem haza. Szerepeltem Kanadában
is, s az USA-ba majdnem minden évben visszahívtak. 1969-ben
pedig kijutottam Cannes-ba, a MIDEM Fesztiválra.
– Milyen előzményei voltak a cannes-i utazásnak?
–
Azért hívtak meg, mert Magyarországon az én lemezeimet adták
el a legnagyobb példányszámban, de ez a francia út sem volt
akadálymentes. Meghívtak a franciák, hogy átvegyek egy díjat,
de a hanglemezgyárban azt mondták, hogy nem visznek ki énekesnőt,
s majd ők hazahozzák a díjat. Panasszal fordultam az akkori Művelődésügyi
Minisztériumhoz és így – ha később is – elutazhattam erre
a fesztiválra, ahol a Márvány Trófeát magától Maurice
Chevalier- től vehettem át.
– Gondolom, ezek után egymás után jöttek ki a gyárból
a Harangozó Teri-lemezek.
–
Kezdetben igen. Nagyon sok kislemezem jelent meg; szinte minden rádiófelvételemet
átvette a Hanglemezgyártó Vállalat. Megjelent az első
nagylemezem, a Bim-bam. De sajnos hosszú évek múltak el, és új
önálló lemezem nem jelent meg, a régieket pedig már nem
lehetett kapni. A Hanglemezgyártó Vállalatnál azt közölték
velem: „Magára, Terike nincs igény.” Mondanom sem kell, hogy
ezt nem hittem el, s az ország különböző lemezboltjaiból
hoztam leveleket, melyekben az állt: ők megrendelték
lemezeimet, csak nem kaptak belőle. Ez sem „hatotta meg” a
lemezgyárat. Az ORI által rendezett fellépéseken pedig nevetséges
gázsikat kaptam. Mit tehettem? Elmentem oda, ahol megbecsülnek:
külföldre. A sok siker ellenére ennek is meg volt a maga hátulütője.
Az ORI igazgatója azt mondta egyszer, hogy azért nem emeli fel a
fellépti díjamat, mert úgyis sok a haknim.
– Sosem „szédült” meg a sikerektől?
–
Mindig természetesen viselkedtem. Az őszinteséget és a természetességet
tartom a legfontosabbnak az életben. Irtózom a beképzelt, öntelt
és hazug emberektől! Miért is „szédültem volna meg”? Nem
is voltam akkora nagy sztár– mindig második voltam. Arra törekedtem,
hogy ott legyek az elsők közt. Pályám elején nagyon egyedül
voltam, s ahhoz támogatók kellenek, hogy valakiből első
legyen.
– Szerepelt a Fekete gyémántok c. filmben. A rendező,
Várkonyi Zoltán hívta meg a filmbe?
–
Ő. Majdnem elájultam, amikor felhívott, s felkért arra, hogy
filmjében szerepeljek. Nagyon komolyan vettem ezt a szerepet, s táncórákat
is vettem, hiszen egy vidéki bárénekesnőt kellett alakítanom,
s Dike Rézi kupléját adtam elő. Várkonyi már az első felvételt
is jónak tartotta. Én viszont azt szerettem volna, ha még
egyszer felveszik. Jómagam csodálkoztam azon a legjobban, hogy két
felvétel után nagyon meg volt velem elégedve Várkonyi Zoltán.
Nagy megtiszteltetést jelentett számomra, hogy olyan hatalmas színészek,
mint Szabó Sándor, Tolnay Klári, Sunyovszky Szilvia, Haumann Péter,
Koncz Gábor és Huszti Péter társaságában szerepelhetek.
– Nem izgult?
–
Bevallom: erre most nem is emlékszem. Egy biztos, hogy nagyon élveztem
a filmgyári felvételeket.
– Mit gondol, szükséges, hogy egy művésznek az előadás
előtt legyen egy kevés lámpaláza?
–
Csak a magam nevében nyilatkozhatok. Minden fellépés előtt
ideges vagyok. Azok a rajtam kívül álló dolgok nyugtalanítanak,
amik a siker eléréséhez szükségesek. Pl.: Milyen lesz a
hangosítás, megfelelőek lesznek-e a fényviszonyok, hogyan
fogad a közönség?
– Ha már a szerepeknél tartunk. Fellépett a Kaktusz
virága c. darabban, a bárénekesnőt alakította. Könnyen
mondott igent a felkérésre?
–
Jelenleg is tagja vagyok a Ruttkai Éva Színháznak. Nagy
megtiszteltetésnek éreztem, mikor Szalai Zsolt és Nagy Miklós,
a színház akkori vezetői felkértek ennek a zenés vígjátéknak
az egyik szerepére. Egy párizsi bártulajdonosnőt alakítottam,
s a rendezés szerint három énekszámom és néhány mondatom
volt. Ezt a darabot vidéken is többször előadtuk. Tavaly
meghalt a színház színész-igazgatója, a darab rendezője és
főszereplője, Nagy Miklós, s azóta nem játsszák a Kaktusz
virágát.
– Nemrég jelent meg egy 24 dalát tartalmazó retró-CD-je,
a Sose fájjon a fejed. De! Művésznőről nagyon keveset lehet
hallani, ritkán szerepel a televíziókban, pedig nem hagyta ott
a színpadot. Mi ennek az oka?
–
Igaz, kevesebb felkérést kapok, s nagyon nem szeretem, ha olyan
témában írnak rólam, aminek semmilyen kapcsolata sincs a művészetemmel.
Hiába nyilatkozom a fellépéseimről, kihagyják a cikkekből.
El vagyok keseredve, hogy a bulvársajtó negatív színben tüntet
fel engem. Pedig nem élek olyan rossz körülmények közt, s
„padlón sem vagyok”, ahogy írják, s minden héten fellépek
valahol.
– Az nem jelent gondot, hogy nincs, aki menedzselné?
–
Ehhez már hozzászoktam. Régebben volt az ORI, s az intézte el
a fellépéseket. Ennek csak egy előnye volt: vizsgázni kellett,
így nem az illető pénztárcája határozta meg, hogy énekelhet-e.
Ma, akinek van pénze, az énekel, akinek nincs – hiába tehetséges
–, nehezebben érvényesül.
– Idegen művésznő számára ez a pénzorientált világ?
–
Nagyon és az elgépiesedés is riaszt engem. Olyan sokat fejlődik
a technika néhány év alatt, hogy képtelen vagyok ezzel lépést
tartani. Van egy számítógépem, s most próbálok közelebb kerülni
az információs szupersztrádához. A civilizáció vívmányait
sosem bálványoztam, hanem ha szükséges, eszközként szeretném
felhasználni azokat.
– Voltak irigyei?
–
Nem foglalkoztam ezzel a kérdéssel. Amikor felkerültem Pestre,
csak arra figyeltem, hogy szüleim büszkék legyenek rám.
– Igazat ad azoknak a pályatársainak, akik szerint ma
a fiatalok közt sok a jó énekes, ám kevés az egyéniség?
–
Ez így van, de ebben nem az adott énekes, hanem az oktatási
rendszer a hibás. Megfigyeltem, hogy vannak olyan tanárok, akik
ugyanazt tanítják, ugyanolyan metódussal a növendékeknek, így
egyforma, vagy nagyon hasonló hangokat hallhatunk a különböző
kereskedelmi tévék sztárcsináló műsoraiban.
– Fellépett Poór Péter jubileumi estjén. Nagy siker
volt?
–
De még milyen nagy! Ebben nem kis része volt a Péter által elhívott
zenekarnak. Péter nemcsak kiváló kollégám, hanem a legjobb
barátom. Őszinte, segítőkész, becsületes. Mindig számíthatok
rá, s tanácsot is kérhetek tőle. A különböző turnékra állandóan
egymást ajánljuk.
– Negyven éve van a pályán. Miért nem lesz
jubileumi Harangozó Teri-koncert?
–
Lehet, hogy lesz, de ez is, mint sok minden ebben a világban, az
anyagiak függvénye. Sajnos nekem nincs erre pénzem. Ez nem
jelenti azt, hogy nem kapok meghívásokat. Az utóbbi időben
gyakran lépek fel sportcsarnokokban. Egyedül kiállni egy
hatalmas színpadra, több mint tízezer ember elé, nem kis
feladat. A közeljövőben Kazincbarcikán, Horányban, Kecskeméten,
május 31-én Budapesten, a Zrínyi utcában, ezt követően
Velencén, Mohácson, Balassagyarmaton fogok fellépni.
– Optimista?
–
Igen. Kérdezik: honnan van ennyi erőm? Merítek a gyermekkoromból.
Akkor teleszívtam magam szüleim szeretetével. Ezt a szeretetet
szeretném visszaadni annak a közönségnek, mely kitartóan
mindig mellettem áll.
Medveczky Attila
|