2008.06.06.
A
népdaloktól Wagnerig
Molnár András, operaénekes 1948. december 8-án született
Budapesten. Énekesi pályafutását a Magyar Rádió Gyermekkórusában
kezdte. Tanulmányait magánúton végezte, Kaposy Margit irányításával.
1977–1979 között a Magyar Rádió és Televízió énekkarának
tagja, 1979-től az Operaház magánénekese. 1980-ban megnyerte a
Trevisói Nemzetközi Énekversenyt. Különleges szépségű,
rendkívüli vivőerejű hangjával, kulturált előadásmódjával,
ideális színpadi alkatával egyike az Operaház legsikeresebb
vezető tenoristáinak. Rendszeresen vendégszerepel a külföldi
operaszínpadokon. Bozay Attila Csongor és Tünde c. operájának
ősbemutatóján a férfi főszerepet énekelte. Repertoárja
egyaránt felöleli a vezető lírai és hőstenorszerepeket,
legkiemelkedőbb alakításait azonban Wagner operáiban nyújtotta.
Hangverseny- és oratóriuménekesként is gyakran fellép. Számos
hanglemezfelvétel közreműködője. Díjai: Liszt Ferenc-díj
(1984), érdemes művész (1989), Erzsébet-díj (1993), Kossuth-díj
(1994). Főbb szerepei: címszerep (Erkel: Bánk bán); címszerep
(Erkel: Hunyadi László); tenorszóló (Kodály: Psalmus
Hungaricus); Manoliosz pásztor (Szokolay: Ecce homo); Tamino
(Mozart: A varázsfuvola); címszerep (Verdi: Ernani); címszerep
(Verdi: Don Carlos); Alvaro (Verdi: A végzet hatalma); Radames
(Verdi: Aida); Don José (Bizet: Carmen); Hermann (Csajkovszkij :
Pikk dáma), Erik (Wagner: A bolygó hollandi); címszerep
(Wagner: Lohengrin ); címszerep (Wagner :Tannhäuser), Walter
(Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok); Siegmund (Wagner: A walkür);
címszerep (Wagner: Parsifal); címszerep (Wagner: Siegfried);
Siegfried (Wagner: Az istenek alkonya); Trisztán (Wagner: Trisztán
és Izolda); Donello (Respighi: A láng); Tamburmajor (Berg:
Wozzeck); Sámson (Delibes: Sámson és Delila); Kalaf (Puccini:
Turandot); Pinkerton (Puccini: Pillangókisasszony); Florestan
(Beethoven: Fidelio).
– Olvastam, hogy már hatéves korodban nagyon sok népdalt ismertél,
és több operaáriát kívülről fújtál. Örökölted valakitől
a zene iránti szeretetedet?
–
A fáma szerint családom egyik hölgytagja színészi vénával
volt megáldva. Édesapám katonatiszt volt, s zongorázott,
egyszerűbb darabokat. Öten voltak testvérek. Egyik nagybátyám
egy zenekart szervezett, s azzal járták a környékbeli falvakat
esküvők, ünnepségek alkalmával. Édesanyám a háború előtt
tanítónő volt, majd ’45 után egy cérnagyárban dolgozott.
Ő volt a „közönségszervező”; operaelőadásokra,
hangversenyekre vitte el gyermekeit. Tizenkét éves koromig
nagyon sok népszerű operát láthattam. Szüleim hamar felfedezték
zenei képességeimet, nagyon sok népdalt s műdalt tanultam tőlük
és idősebb testvéreimtől. Azt akarták, hogy zenész legyen
belőlem, ötévesen hegedülni tanultam, hatéves koromtól a
Magyar Rádió Gyermekkórusában énekeltem, s ez egy kiváló
iskola volt.
– Miért kötöttél ki mégis az ének mellett?
–
A beszélgetésünk előtti nap alakítottam az Operaházban Kalaf
herceget. Erre a Turandotra eljött általános iskolai énektanárnőm,
Bernhárt Tiborné, ő volt az, aki annak idején azt mondta:
szeretném hallani a hangodat, miután leszereltél a katonaságtól.
Tíz évig esztergályosként dolgoztam, közben leérettségiztem.
Későn lettem katona, mert 18 éves koromban egy sportbaleset
miatt nem vonulhattam be. Miután 22 évesen leszereltem, eszembe
jutottak énektanárnőm szavai. Neki Gábor Artemisz, a kor híres
operaénekesnője volt az egyik barátnője, aki meghallgatott,
tehetségesnek ítélt, de nem tudta elvállalni tanításomat,
mert Ausztriában tanított. Azt tanácsolta, hogy menjek el énekelni
a budai ferencesek templomának kórusába. Karnagyunk átkerült
a városmajori templomba, én követtem őt. Akkoriban is sokan jártak
kisegíteni a Rádió Énekkarából a templomi kórusokba. Az
egyik „rádiós énekes” azt tanácsolta: jelentkezzek a Rádió
Énekkarába, mert oda nagyon kéne egy jó tenor. Felvettek, s
onnan irányítottak Kaposy Margithoz, aki hangképző tanárom
lett.
– Szerepeket is tanultál nála?
–
Nem, azokat operaénekes koromban „menet közben” tanultam
meg. Főleg népdalokat, műdalokat tanultam, és a klasszikus
repertoárt sajátítottam el tanárnőm irányítása alatt.
Tudtam, hogy érdemes foglalkoznom az énekléssel, mert néha-néha
szerepeltem esküvőkön s más ünnepségeken. Az éneklés
technikáját is sikerült elsajátítanom, s a középhangjaimat
is „fel kellett fedeznem.” Majd Kaposy Margit tanácsára próbát
énekeltem az Operában.
– Milyen áriákkal mutatkoztál be?
–
Hunyadi László áriáját, Carmenből a virágáriát és Wagner
Mesterdalnokából a versenydalt énekeltem.
– Elég nagy merészség Wagnerrel próbát énekelni.
–
Az volt, de a tanárnőm ezt ajánlotta nekem. Másrészt:
gyermekkorom óta rajongok a nagy német zeneszerzőért. Fiatalon
sokat olvastam germán regéket, s rabul ejtett ez a titokzatos
világ. Édesanyám révén német vér is csörgedez bennem, talán
ezért is vonzódok Lohengrin, Parsifal és a Nibelungtörténet
felé. Wagner miatt próbáltam ki az éneklést. Azt mondtam
magamban: ha egyszer színpadra kerülök, akkor Wagner zenedrámákban
fogok fellépni. Amikor bekerültem az Operaházba, Varga Pál
karnagyúrhoz irányítottak, aki operai keresztapám volt. Ő
ismertette meg velem az operák világát. Amíg az előéneklésre
felkészültem, mindent elmondott nekem az adott zeneművekről.
Ő volt az első, aki azt mondta, hogy Wagnerre vagyok predesztinálva.
– Ilyen hosszú felkészülési időt adtak számodra?
–
Igen, mert direktorváltás volt. Lukács Miklós, a leköszönő
igazgató – bár nagyon meg volt velem elégedve – korrekt
ember lévén azt tanácsolta, hogy várjak, amíg az új vezető,
Mihály András elfoglalja a székét, s még nála is énekeljek
próbát. Addig tanultam az áriákat. Lukács Miklós osztott be
Varga Pali bácsihoz. Végül az új igazgató szerződtetett.
– Voltak ifjan szerepálmaid? Elképzelted magad
Siegfriedként, vagy Lohengrinként?
–
Amíg nem voltam operaénekes, nem. Szerettem a Wagner- operákat,
de sosem képzeltem el magam valamelyik germán hős megszemélyesítőjeként.
A történeteket és a zenét szerettem. Emlékszem: édesanyám
nem volt hajlandó elvinni engem a Tannhäuserre, mert az,
szerinte, a mondanivalója miatt, nem gyerekeknek való. Ezt az
operát először Bayreuthban „belülről” láttam, mikor kezdőként
egy kis szerepet, Heinrichet énekeltem. A német „Wagner-szentélyben”
a Mesterdalnokok Kunz Vogelgesang- ját is alakíthattam. Később,
itthon és külföldön is jöttek a főszerepek. Említetted a
Lohengrint. Erről jut eszembe az alábbi történet. Édesanyám
mesélte, hogy mikor velem volt áldott állapotban, akkor látta
először a hatytyúlovag operáját. Az előadás után megfogta
a hasát, s azt mondta: legyél te is egy Lohengrin. S lőn… Azt
már nem tudom, hogy modern lovagnak, vagy a hős alakítójaként
akart engem látni.
– Egy Wagner-operát még végigülni sem könnyű. Előfordul,
hogy 30 percen keresztül kell egyfolytában a színen lenned. A
színpadi állóképességet segíti, hogy régebben sportoltál
is?
–
Természetesen. Még mindig érzem a sport jótékony hatását.
Sosem tudhatjuk, hogy a jelen egy-egy eseménye mennyire befolyásolja
döntő módon a jövendőt. Aki Wagnert énekel, annak nagyon jó
fizikumúnak kell lennie. Ötvenéves koromig lejártam sportolni,
de orvosom tanácsára, a sérülések miatt, abba kellett hagynom
a kosarazást.
– Nem okozott gondot, hogy nem végezted el az énektanszakot?
–
Szerencsés vagyok, mert kiváló tanáraim voltak. Általános
iskolás koromban Bisztriczky Tiborhoz – Hubay Jenő tanítványához
– jártam hegedűt tanulni, aki a stílusok elsajátításában
is nagy segítségemre volt. Nem szerettem gyakorolni, viszont kiválóan
blattoltam. Nem voltam tehát teljesen zeneileg képzetlen, mikor
az Operaház tagjává lettem.
– Könnyen „megtanultad” a színpadot? A mozgást,
a kiállást?
–
Sokat köszönhetek Csemer Gézának, az Operaház akkori segédrendezőjének,
aki a Hunyadi László új beállását irányította. Egyszer Déry
Gabriella azt mondta nekem: fogjál már fülön egy balettost,
hogy megmutassa, miként kell állni a színpadon. Így is lett, s
kiderült, hogy csak egy bajom van: nem álltam egyenes testtartással
a színen. Talán a kosárlabdázás miatt.
– 1980-ban megnyerted a trevisói énekversenyt. Olasz
szerzők műveit énekelted?
–
Egy operáról van szó: az Ernaniról. A trevisói versenynek –
melyet 1980-ban, tavasszal tartottak – az volt az első díja,
hogy az ősszel el lehetett énekelni Olaszországban az adott
szerepet. Jómagam a címszerepre pályáztam. Megosztott első díjat
nyertem egy spanyol operaénekessel, akiről ősszel kiderült,
hogy nem képes elénekelni a szerepet, így nekem kellett mind a
hat előadásban fellépni.
– Treviso után jöttek a hazai főszerepek?
–
Így van. Míg az egyik szerepet énekeltem, addig tanultam a másikat.
Már az első operaházi évadban megkaptam Erkel Hunyadi Lászlójának
főszerepét. Ezt követte a Varázsfuvola Taminója. Első
Wagner-szerepem Froh volt A Rajna kincse előadásán. Főszerepem
pedig a Lohengrin volt.
– Érdekes, hogy sok fiatal, aki szereti a rockzenét,
egyedül Wagner muzsikáját kedveli a klasszikus repertoárból.
Mi lehet ennek az oka?
–
Bizonyosan a zene fantasztikus ereje. Én is nagyon kedvelem a
rockot. Mostanában a Nyerges Attila vezette Ismerős arcok nevű
együttesnek a dalait hallgatom szívesen. Wagnernél még egy
piano is erősebb, mint másoknál, mivel nagyobb létszámú az
ő által előírt zenekar. A szerző, aki egy nagy mágus volt,
nem kímélte a zenekart, szinte mindent kihozott belőle.
– Olvastam, hogy a Wagner-operák egyes szerepei speciális
énekhangot és -technikát igényelnek. Másképp kell tehát
technikailag felkészülni egy Parsifálra, mint egy Don Carlosra?
–
Az énekesnek egy zeneszerszáma van, a hangszalagja és a teste,
amiben azt hordja. Az a fontos, hogy a különböző stílusoknak
megfelelően tudjuk megszólaltatni ezt a hangszert, és ezáltal
énekelni, s ezt nem a technika oldaláról szoktuk megközelíteni.
– Az Operaház legutóbbi Lohengrinje a rendezés miatt
sokakat elborzasztott. A cselekmény az NDK megszűnése idején játszódik.
Számodra mindegy, hogy milyen rendezői felfogás szerint játszol
a színpadon?
–
Nem. Ez hibám is, mert először el kell énekelni a szerepet, s
csak ezt követi a megformálás. Az említett darab rendezői próbája
alatt azt gondoltam, hogy az éneket is paródiára kéne venni,
de végül is hű voltam a szerző zenei elképzeléseihez.
Szerepeltem vadabb dolgokban is. Például Tannhäusert sokat énekeltem
Franciaországban, és ott elég eszement rendezések vannak időnként.
Nekem ez nem volt újdonság, csak a hazai közönség még nem láthatott
ilyet. Most egy kicsit belepillanthatott abba, hogy Németországban
mik fordulhatnak elő operaszínpadokon. Előfordult, hogy a Tannhäuser
nyitánya alatt lejátszották a színpadon az egész második világháborút.
Nekem, mint a címszereplőnek, egy oszlophoz kötözve kellett végignéznem,
ahogy lövik és a koncentrációs táborokba hurcolják az
embereket. Hogy mi köze van a haláltáboroknak ehhez az operához,
azt nem tudom. Nemrég egy Ring előadás után megszólított egy
németajkú néző, s azt mondta, hogy már 10 éve nem látogatta
hazája operáit, mert utálja az idióta rendezéseket. Végre,
itt nálunk láthatott egy hagyományos rendezésű
Wagner-darabot. Azt is be kell ismerni, hogy vannak, akiknek ez a
modern rendezés tetszik. Tudjuk:a nagy művek cselekményidejét
át lehet tenni bármelyik korba, de nem hiszem, hogy a nézők többsége
azért ül be az Operába, hogy ugyanazt lássa, amit az utcán.
– Az elmúlt 20 évben nem volt hazai Wagner-premier
Molnár András nélkül. Ne legyünk igazságtalanok, kollegád,
a remek bariton, Berczelly István neve is összeforrt Richard
Wagneréval. Egy ideig csak te énekelted a Mesterdalnok tenor-főszerepét,
s csak néha-néha láthattuk Ilosfalvy Róbertet. Ez nagy terhet
jelent számodra?
–
Sportszerűen kell élni, s akkor ki lehet bírni. Az énekesnek
vigyáznia kell magára, de nem pótolhatatlan, mert külföldről
is lehet énekest hívni. Kötelességünk, hogy őrizzük meg
hangunkat, állóképességünket, mert mikor színpadra lépünk,
senki sem kíváncsi arra, hogy miképpen „edzünk” egy adott
szerepre.
– Vannak példaképeid a Wagner-tenorok közül?
–
Érdekes, de nem a tenorokat szeretem, hanem főleg Birgit
Nilssont, a svéd drámaiszoprán operaénekesnőt. Amikor
wagnereket tanultam nagyon sokszor az ő lemezeit hallgattam, mert
Nilssonnak igazi Wagnerhangja van. Hans Hotternek, minden idők
egyik legnevesebb basszbaritonjának és Wagner-énekesének alakítását
is nagyon szerettem. Vele egyszer Belgiumban énekelhettem együtt
a Parsifalban.
– Tudtommal csak egy vígoperában, Haydn Patikusában
szerepeltél. Ez nem bánt téged?
–
Nem, mert mindig Wagner volt a szívem csücske. Jól éreztem
volna magam vígoperai szerepekben is, de egyszerűen idő nem
volt rá, hogy elénekeljem azokat. Aki Wagnert énekel, annak
sokszor nem jut ideje másra. Hisz volt olyan elődöm, aki csak
Wagner-szerepeket alakított.
– Jól gondolom, hogy a hősi szerepek közül még
Verdi Otellója vár rád?
–
Varga Pál karmester egyszer elmondta nekem, hogy miket fogok énekelni,
az én hangomhoz mi passzol. És szinte szó szerint az történik,
amit elmondott ezelőtt 29 évvel. Ő mondta azt, hogy az Otellót,
fiam, akkor kell elénekelni, amikor még van hangod. Tehát ez
azt jelenti, hogy a pálya vége felé. Kottából már el tudnám
énekelni, mert szeretem és sokszor nézegettem, de a hangom még
mindig feljebb fekszik. Tenor vagyok, de az Otelló valójában
egy sötét színű, szinte bariton szerep.
– Evezzünk a magyar zeneirodalom vízére. A ’90-es
években megkaptad Bánk bán szerepét, amely évtizedeken
keresztül Simándy József privilégiuma volt. Nem tartottál attól,
hogy összehasonlítanak vele?
–
Nem, mert ez óhatatlan. Jómagam is hasonlítom magam más énekeshez.
Szerettem Simándyt is, de remélem nem követek el szentségtörést,
ha kimondom: Joviczky József alakítása, hangja jobban tetszett,
mint az övé. Ennek a szerepnek az a nehézsége, hogy lírai és
drámai egyszerre.
– Igaz, műfajilag nem opera, de mégis többször előadták
a dalszínházban Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusát. Szerinted
ez egy ima a magyarságért?
–
Mi, ha nem az? Ráadásul minden egyes szava áll ma is. Sokszor
énekeltem a tenorszólót különböző protokoll előadásokon.
Annak függvényében, hogy ki a díszvendég, mindig kihangsúlyozok
egy-egy részletet. A Bánk bán és a Psalmus Hungaricus az a két
zenemű, ami miatt nem maradtam kinn külföldön hosszabb ideig.
Volt többször is olyan szerződés, amivel kint lehetett volna
maradni. Attól is tartottam, hogy külföldön beskatulyáztak
volna Wagner-énekesnek. Vagyok annyira zenész, hogy Wagneren kívül
mást is szeretek énekelni. A Bánk pedig egy olyan szerep, amit
egy hőstenornak feltétlen ki kell próbálni.
– A Psalmust Finnországban is elénekelted. Hogyan
fogadták?
–
Finnországban, Turkuban a fiatal Bogányi Tibor vezette turkui
zenekarral és finn kórussal énekeltem két évvel ezelőtt.
1982-ben pedig a Kodály-centenárium alkalmából, Doráti Antal
pálcája alatt énekeltem el Londonban, egy helyi kórussal ezt a
gyönyörű mesterművet. Felemelő érzés volt, hogy a kórus
tagjai mindkét helyen megtanulták magyarul a szólamokat. Nagy
sikere volt, mint eddig mindenhol, ahol ezt a művet alkalmam volt
énekelni, mert a jó darabokat mindenhol lelkesedéssel fogadják.
– Bánkot Debrecenben is énekelted. Mennyit jársz vidékre?
–
Ha hívnak és belefér az időmbe, akkor megyek. Szegeden, Győrben,
Pécsett és Miskolcon is énekeltem.
– A zeneszerzők, a közönség, vagy a szereplési vágy
miatt szeretsz énekelni?
–
Talán van, aki megbotránkozik rajta, de a zeneszerzők miatt.
Amint már fentebb mondtam: egy bizonyos szerző miatt próbáltam
ki magam, mint operaénekes. Természetesen jólesik, ha ünnepel
s megtapsol a közönség.
– Sokat énekeltél a bezárásra ítélt Erkel Színházban.
Hogyan fogadtad, hogy sikereid egy helyszínét átadták az enyészetnek?
–
El voltam keseredve. Nehéz volt megemészteni, hogy nem játszhatunk
többet az Erkel Színházban. Azért is kár az Erkelért, mert
oda főleg a hazai közönség járt. Árai még megfizethetők
voltak, az Operaháznak viszont igen magas jegyárai vannak. Azt
is megfigyeltem, hogy az Erkel Színháznak jóval zeneértőbb a
közönsége, mint az Operaháznak. Az is egy jó felosztás volt,
hogy az Erkelben a népszerűbb operákat játszották, míg az
Andrássy úton a „nehezebben emészthetőket” és a kuriózumokat.
– Felvetődik a kérdés: inkább az jár Operába,
akinek pénze van rá, tehát az újgazdagok és a külföldiek?
–
A nézők fele, főleg a jegyárak miatt külföldi. A magyarországi
közönség közül pedig azok, akik meg tudják fizetni az árakat.
Vannak olyanok is, akik az épület szépsége miatt látogatnak
meg egy-egy előadást. Azt mondom, ha ezek közül csak egyet
megfog a zene, akkor már nem volt hiábavaló nekik is játszani.
Ezért kell, hogy nálunk mindig színvonalas előadások
legyenek. Fel kell nőni az épülethez.
– Nem tartod problémának, hogy az állam egyre
kevesebbet áldoz a magas kultúra finanszírozására?
–
Ez valós probléma, de nem egyedi esetről van szó. A kultúra
és a színház szinte mindenütt a luxuskategóriába tartozik.
Ha egy adott állam gazdasági problémákkal küzd, akkor először
a kulturális finanszírozás összegéből farag le. Énekeltem
egy olyan külföldi színházban, ahol a balettkart egyik napról
a másikra az utcára tették, mert a fenntartó nem adott elég pénzt
a teátrumnak.
– Néhány éve, az igazgatóváltások miatt, botrányok
tarkították az Operaházról kialakult képet. Ezek a pengeváltások
kihatottak a művészeti munkára is?
–
Ehhez nem tudok érdemben hozzászólni, mert mindig megpróbáltam
magam kivonni az ilyen csetepatékból. Fontos, hogy egy énekesnek
jó idegrendszere legyen. Azért nagy kaland az éneklés, mert az
embernek a saját testi-lelki dolgait kell rendben tartania,
hiszen a hang olyan, mint a szem: a lélek tükre. Ha valaki
kinyitja a száját és énekel, bizony hallatszik, milyen állapotban
van aznap. És vannak vájt fülek, akik ezt hallják. Ezért kell
mindig jó passzban lenni. Mert azt, hogy valakinek kezd elmenni a
hangja, azt először ő hallja, aztán a tanár, akihez jár, és
utána a közönség.
Medveczky Attila
|