2008.06.06.
Úgy
bizony, mennybéli Teremtőm!
Knut
Hamsun: Áldott anyaföld c. könyvéről
„Vajon ki taposta ki a lápon a zsombékok között az erdőbe
vezető hosszú-hosszú ösvényt? Az első ember, az első férfi,
aki erre vetődött. Senki sem előzte meg, neki még nem törtek
utat. Később aztán egyegy állat követte, és kimélyítette a
mocsarakat és lápokat átszelő halvány nyomot, majd valamelyik
lapp rénszarvasterelés közben kiszimatolta az ösvényt. Így
keletkezett az út a vadonban….”
„A
férfi északnak tart, batyujában némi eleség és pár szerszám
lapul. A rőtszakállú férfi szálas és tagbaszakadt, arcát és
kezét apró forradások borítják – sebhelyek, melyeket
alkalmasint munka vagy küzdelem közben szerzett. Börtönből jön,
és el akar rejtőzni, talán nyugalmat kereső bölcs? –
Mindenesetre olyanformán vándorol a végtelen magányban. Csak
megy és jár, csend honol körös-körül, madár vagy állat sem
hallatszik. Olykor kiböki: »Úgy bizony, mennybéli Teremtőm!«”
Így kezdi regényét Knut Hamsun, az óriás norvég író. A könyv
1917-ben jelent meg, 1920- ban Nobel-díjat kapott érte. A könyv
címe: Áldott anyaföld.
Majd rögvest elmondom az írásmű főszereplőinek rövid
történetét. De előtte Knut Hamsunról kell szólni. Lényegében
a magyar közönség alighanem csak egy regényét ismerte meg az
elmúlt hatvan év során. Ez a regény Knut Hamsun első műve,
Éhség a címe. Megjelenése után rögtön hírnevet szerzett a
norvég író. Ez a pátriárkai kort megélt férfi fent északon,
a néptelen norvég vidéken született. Mély nyomorúságban élt
a családja. Mindenféle foglalkozást űzött, mai szóval élve
segédmunkáskodott, boltossegédeskedett, meg azt csinálta, ami
munkát éppen talált. Ebben az időben Norvégia nem létezett a
térképen, Svédország bitorolta ezt a különös földet. A nem
létező ország fővárosa, Oslo neve sem szerepelt sehol. A századfordulós
városkát akkor éppen a svéd királynőről nevezték el. Knut
Hamsun megérte a legmélyebb nyomorúságot, és megtalálta a
gazdagság kényelmét is. Járt Amerikában és Európa számos
országában. Ahogyan G. B. Shaw írta róla: a világ legműveletlenebb
embere, aki a világ legműveltebb emberévé vált. Nyelveket
beszélt, és mindent tudott a világról, de leginkább a szegénységről.
Szóval Nobel-díjat kapott Knut Hamsun az Áldott anyaföld című
művéért. Hitler uralomra jutása után elrendelte, hogy minden
német katona hátizsákjában ott legyen Knut Hamsun Áldott
anyaföld című regénye. A norvég író művei Adolf Hitler
kedvenc olvasmányai voltak. A német kancellár meg is hívta
beszélgetésre berghofi rezidenciájára a norvég írót, és
magánrepülőgépét küldte érte Oslóba. Akkor már Quisling
őrjöngött Norvégiában. Ezt a találkozón Knut Hamsun Hitler
fejére olvasta. Az író elmondta a kancellárnak: „Führerem,
ahogyan ön szereti a német népet, úgy én a norvég népet
szeretem feltétel nélkül.” És Hitler fejére olvasta a németek
norvégiai rémtetteit. Hitler őrjöngeni kezdett, és utasította
embereit, hogy távolítsák el környezetéből a Nobel- díjas
írót. Adolf magánrepülőgépe tehát visszaszállította Oslóba
az írót. Knut Hamsunról az egyik méltatója azt írja: kár a
hosszú életért. Miért nem halt meg Knut Hamsun 80 éves korában,
miért csak 93 évesen? Így elkerülhette volna, hogy idős korára
meghülyüljön. Azt terjesztették a Nobel-díjas norvég írókirályról,
hogy meggárgyult öregségére. Nem igaz. Az történt, hogy a háború
végén, amikor, Quislinget, Hitler norvég helytartóját a norvégek
széttépték, Knut Hamsunt három hónapra kórházba vitték. Azért
nem kellett bíróság elé állnia, mert beszámíthatatlansági
bizonyítványt adtak neki a norvégek. És élt még 13 évig,
saját kastélyában, háborítatlan körülmények között. Talán
egy füzetnyi könyvet írt ez idő alatt. Utalt e könyvben
politikai tévedéseire. A norvégek nem bántották, óvták a
nagyhatalmak keresetlen bosszújától. Knut Hamsunt megvédték a
norvégek. Mondom, nálunk csak az Éhség című könyvét
ismerhette meg a magyar közvélemény az elmúlt évtizedekben,
és most megjelent az Áldott anyaföld. Öröm számomra, hogy
ezt a könyvet, a Nobel-díjas művet a Havi Magyar Fórum főszerkesztője,
Szőcs Zoltán ajánlotta kiadásra. Ő is írta a könyvhöz a rövid
utószót. Bár a nevét nem tüntették fel (lehet, hogy a Szőcs
annyira szégyellnivaló, mint Knut Hamsun az Aczél-i kultúrpolitikában?).
A lényeg, hogy a könyv megjelent az Allprint Kiadó gondozásában
2005-ben. Könyvtárunk becses darabja, mert a könyv izgalmas, gyönyörű
a nyelvezete, hibátlan a lélektani technikája, figuráinak
jellemábrázolása. Az Éhség című könyv, amit jó pár évtizeddel
ezelőtt olvastam, ma is bennem él. A könyv által kiváltott érzelmi
hatás, az a bizonyos lélekbeli „emlékeztető felhő” bármikor
előhívható.
Megértem, hogy a német katonáknak szinte kötelező
olvasmánnyá tették az Áldott anyaföldet. „Úgy bizony,
mennybéli Teremtőm” – sóhajtok fel, amikor a könyv végéhez
értem, és sorra felidézem a legfontosabb szereplőket. Izsákot,
a főszereplőt, a vadon rendíthetetlen, jószívű főhősét.
Felidézem a szép testű, ám nyúlajkú Inger alakját, Izsák
feleségét. Elénk libben Bardro, a cemende csecsemőgyilkos nő.
És pirospozsgásan, szélcserzetten, fürge járással lelki
szemeink elé kerül Geisler egykori községi bíró, akiről
eleinte azt hinnők, hogy a világ szélhámosa, ám a regény végére
kiformálódik a végtelenül jóságos, a világot egészében néző,
jószándékú norvég hazafi. Azt is mondhatnám, hogy keresztény
gondolkodó ember. A történet drámával kezdődik: a vadon hősének
felesége, Inger áldott állapotba került, és vendége egy, a
vadonban bolyongó lapptól ajándékba egy nyulat kap. Nyúlajkú
asszonynak nyulat adni végveszedelem. Meg is szüli az asszony
gyermekét, egy kislánykát, és nyúlajka volt. A vadon asszonya
gyermekkorában átélte a létező keserűség minden válfaját.
Marták, csípték, rúgták, üldözték a nyúlajkú kislányt.
Nem akarta életben hagyni, hasonló sorsra juttatni magzatát, ezért
meggyilkolta. A kicsiny sírhantot később fedezték fel, és
Inger nyolc év börtönbüntetést kapott tettéért. Ebben az időben
három-négy tanya épült fel a vadonban. A magára maradt férj,
Izsák rendíthetetlen erővel és kitartással időközben gyarapította
vagyonát. Lápot csapolt, erdőt irtott, és földeket tört fel.
Állatállományát gyarapította. Bizonyos dolgokban segítségére
volt Geisler, a minden hájjal megkent ügyes bíró. Perújrafelvételt
kezdeményezett a börtönben raboskodó Inger érdekében. Nyolc
év helyett hat év után szabadult az asszony, és hazatért urához,
Izsákhoz. Dolgoztak és dolgoztak, meg gyarapodtak is. Izsák a
hegyben, sziklarobbantás közben megtalálta a föld egyik kincsét,
a rezet. A hegyet aztán el is adta Geislernek, az ügyes bírónak.
Geisler nem csapta be Izsákot. Az asszony hat év börtönidő
alatt megtanult varrni, szabni, olvasni, és még nyúlajkát is
megoperálták az orvosok. Helyes nő lett belőle. Inger a börtönben
könnyebb életre szokott. A vadon után – mondom, a börtönben
– tágasabb világba került. A börtönorvos vigasztalta is,
hogy ne bánkódjék a csecsemőgyilkosság miatt, mert mi is egy
csecsemő, pusztán néhány kiló hús. Amikor ideért az ember a
regényben, arra gondolt, hogy itt kezdődik a lelki rohadás.
Knut Hamsun jobban ismerte népét, és a regény nem ebbe az irányba
halad tovább, hanem éppen ellenkezőleg. Nehéz volt visszazökkenni
a vadonbéli élethez Ingernek. De visszaszokott. Majd csak később,
egy ártatlan kapcsolat révén vét az ura ellen. Svéd mérnökök,
munkások lepik el a hegyet, rézbányát nyitnak, megpezsdül a
vadonban az élet. Kantin, bolt, szálláshely épül. Ömlik a pénz
a lápos vidékre, ahol már 6-7 tanya is felépült. A főhős,
Izsák szomszédságában élt egy másik ember, Axel. Magához
vette Axel Barbrot. Csinos volt a nő, nem is volt lusta, csak léha
életet élt. A cemende megszülte a gyermekét, és a forrásvidéken
vízbe fojtotta. Nem bánkódott emiatt. Nem bánkódott úgy,
mint a másik csecsemőgyilkos, Inger. Könnyen kezelte tettét.
Elhagyta a gyermek apját, Axelt, a kisvárosba utazott, amikor
erre a szörnyű cselekedetre is fény derült. Bíróság elé
került, és az ülnökök és a bíró Barbrot felmentette a vád
alól. Úgy bizony, mennybéli Teremtőm, nem javára változik a
világ. De a természet, a leírhatatlan természet vette körül
a vadon embereit, akik éltek, küszködtek, és cselekedtek, hol
rosszabbul, hol jobban. Ezek a kemény, nehéz élethez szokott
emberek költői látásmódot kaptak a teremtő Istentől. Így
elmélkedtek magukban: „A vadonban minden időszak rendelkezik a
maga csodájával, de állandóak és megváltoztathatatlanok a
mennyből és földből fakadó sötét, megmérhetetlen hangok, a
minden oldalról való körülzártság, az erdő homálya, a fák
kedvessége. Minden súlyos és lágy is egyúttal, nincs
gondolat, amely itt lehetetlen volna. Egy egész kis tó, egy tócsa
feküdt Sellanrratól északra, nem nagyobb, mint egy akvárium. A
vízben halfiókák nyüzsögtek, melyek soha nem nőttek
nagyobbra, éltek és meghaltak, s haszontalanok voltak! Egyik
este ott állt Inger a tavacska mellett, és a tehénkolompokra
figyelt. Nem hallott semmit, halálos némaság vette körül, de
egyszer csak ének üti meg a fülét. Igen halk, csaknem
kivehetetlen és elhaló. A parányi halacskák éneke. A tavasz,
igenis a siető, pajkos tavasz, de az ősz! Ez másképp hangolta
az embereket. Gyakran féltek a sötétben, gyakran az esti imához
folyamodtak. Látomásaik voltak, és intelmeket hallottak. Néha
kimentek egy-egy őszi napon, és titokzatos dolgokkal teli szívvel
tértek vissza. Talán véletlenségből hangyára léptek? Vagy hófajd
fészekhez kerültek túl közel, és az anya sziszegve és szárnycsapkodva
támadt nekik. S még a tehéngombának is megvolt a maga jelentősége.
Az ember nem halványodik el, és esik hanyatt, ha rájuk tekint.
A tehéngomba nem virít, és nem mozdul el, de van rajta valami
megdöbbentő és félelmetes, olyan, mint
valami meztelen, kiszakított tüdő.”
Ez a Knut Hamsun úgy ismerte hazája természetét,
mint a tenyerét, mint az ottani emberek lelkét. A svédek dérrel-dúrral
bányászták a rezet. A pénz uralkodott el a vidéken. Rossz irányba
haladt a világ, és ismét megjelent a vadonban a rézhegy alatt
Geisler, a volt bíró, és szólt, így: „Visszavásárolom a köveket.
Legutóbb fiam adta el őket. Ő a villám, én a köd. Én tudom,
mi a helyes, de nem teszem. Ő az ipar rabja. Legutóbb a nevemben
kötötte meg az üzletet. Én egyéniség vagyok, ő csak villám,
a pillanat embere. De a villám önmagában terméketlen. Ti
naponta láttok kék hegyeket, ezek nem képzelt dolgok, hanem öreg
hegyek, időtlen idők óta ott állnak a helyükön, a pajtásaitok
ők. Ti együtt jártok mennyel és földdel, összeolvadtok velük,
s összeolvadtok a messzeséggel, és szilárdan álltok a földön.
Nincs kard a kezetekben, hajadonfővel élvezitek az életet. Az
ember és természet nem küzdenek egymással, kéz a kézben
mennek. A természet ölén jártok ti és fiaitok, és
gyarapodtok. A hegyek, az erdők, lápok, a rétek, az égbolt és
a csillagok, ah, mindez isteni keretbe foglal benneteket! Hallgass
rám, örvendj! Születtek, serdültök, gyarapodtok. Ti tartjátok
fenn az életet, nemzedékről nemzedékre megújultok.” Gyönyörű
sorok ezek, úgy bizony, mennybéli Teremtőm. Nem tudom, honnan
bennem az érzés, Knut Hamsun Áldott anyaföldjét olvasva egy másik
Nobel-díjasra gondolok, Reymontra, a Parasztok című hatalmas
lengyel regény szerzőjére, és látom Jagusija, a gyönyörű
lengyel fiatalasszony alakját, kinek piros és fehér volt a húsa.
Knut Hamsun a világ minden nagy írójára hatást gyakorolt. Nálunk
Kassák Lajosra, Hamvas Bélára, Kodolányira. Németh László
az impresszionista próza első számú mesterének nevezte.
Thomas Mann nagyra értékelte Hamsunt. Ezeket a szavakat most Szőcs
Zoltán barátom utószavából idéztem. Lényeg ami lényeg, a
Nobel-díjas íróművész hitt Európa nemzeti erőinek megújulásában.
Az Áldott anyaföld könyvtárunk egyik igen becses darabja. Knut
Hamsun: Áldott anyaföld, megjelent az Allprint Kiadónál
2005-ben.
Győri Béla
|