vissza a főoldalra

 

 

 2008.06.06. 

A boldog ember

(Vígszínház)

Száz évvel ezelőtt, 1908 januárjában jelent meg először a Nyugat, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) és még néhány színház a Magyar Televízióval (MTV) karöltve összefogott, hogy méltóképpen emlékezzenek meg erről a kerek évfordulóról. A 43 évet megélt Nyugat a magyar sajtótörténet kétségkívül egyik meghatározó folyóirata, irodalmunk egének olyan fényes állócsillagai közölték benne írásaikat, mint Ady Endre, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Szabó Dezső. Móricz legismertebb műve, a Hét krajcár jelent meg a lap hasábjain. A folyóirat – abban a korban szokatlan, újfajta nézőcsalogató és olvasószerző kísérletként – 1911. november 26-án, vasárnap délelőtt 11 órakor a Vígszínházban a 32 éves Móricz Zsigmond tiszteletére matinét rendezett, amiben Csortos Gyula szavalta el Ady Endre: Levélféle Móricz Zsigmondhoz című költeményét. Móricz maga olvasta fel a Sasfiók című vallomását, és a már visszavonultan élő Blaha Lujza főszereplésével játszották el Móricz (felső képünkön) erre az alkalomra írt Az aranyos öregek című rövid vígjátékát. A mai Vígszínház visszanyúlt saját hagyományaihoz, A boldog ember címmel ez év május 5-én, hétfőn kétrészes esttel emlékezett a 97 esztendővel ezelőtti alkalmára. Ezzel a felújítással fejezték tiszteletüket Móricz Zsigmond és a Nyugat előtt. Az első rész a Matiné a Vígszínházban 1911 címet viselte, és a műsor kisebb eltérésekkel megegyezett a közel száz év előttivel. Ady versét Kamarás Iván olvasta fel, a Hét krajcárt Pap Vera (alsó képünkön) mesélte el, Az aranyos öregek szerepeit Kútvölgyi Erzsébet, Lukács Sándor, Kern András, Rajhona Ádám és Tornyi Ildikó meg Varju Kálmán alakította. Fesztbaum Béla rövid tájékoztató és nagyarázó szövegeket olvasott fel. Az est második részében Forgách András: Tercett című drámáját játszották. Ennek a darabnak az ősbemutatója a Felolvasószínház keretén belül 1993-ban volt a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A Tercett megalkotásához eredeti leveleket, visszaemlékezéseket, dokumentumokat használt fel, valamint Móricz Virágnak Anyám regénye és Móricz Lilinek Kedves Mária című könyvét. A Tercett Móricz Zsigmond első házasságának tragikus végkifejletét járja körbe. Móricz 1905 januárjában vette feleségül a frissen végzett tanítónőt, Holics Eugéniát, közismertebb nevén, Jankát. Janka bevonult az irodalomtörténetbe, legalább ötven Móricz-alkotásnak ő az ihletője, az író regényeinek, novelláinak anya, feleség, mártírasszony modellje. Ő a föld-víz, az életet megkötő Boldogasszony. A művekben is nyomon követhetjük, hogy az eleinte harmonikus kapcsolat rövid idő alatt miként változott vívódó, marakodó ellenkezéssé, ami odáig vezetett, hogy 20 évi házasság után, 1925 áprilisában Janka öngyilkosságot követett el. A Jankával megélt emberi boldogtalanság segítette elő Móricz nagy íróvá érését, ez a gazdag szenvedés, fölemésztő indulatok, házastársi súrlódások teremtették meg benne a műveket. „Én Janka nélkül – írja Móricz felesége halála után – nem lettem volna az, aki lettem, s Janka nálam nélkül egy pontos, szolid, egyszerű és finom polgár asszony lett volna.” Móricz 1923 vége felé, a Búzakalász című színdarabjának próbáin találkozott Simonyi Máriával. Az író a 45. éve felé járt, úgy érezte, a sors tartogat még számára valamit. Ekkor perzselte meg őt az a végzetes szenvedély, ami mindent elsöpört útjából. A karcsú, különleges szépségű Simonyi Mária ünnepelt színésznő, sikereinek a csúcsán állt, amikor Móricz megismerte. A gyászév letelte után, 1926. június 29-én, az író 47. születésnapján esküdtek meg. Házasságuk mindössze 11 esztendeig tartott, 1937-ben elváltak útjaik. Simonyi Mária neve végérvényesen összefonódik a titokzatos varázsú, pusztító vágyakat ébresztő Móricz-hőnők, a szél-tűz, a férfit elemésztő Szépasszonyok személyével, mert Móricz valamennyi bódító, asszonyisága mágikus erejű csábításával ható nőalakjának ő lett a mintája. Forgách András drámája azt az egy évet állítja középpontjába, amikor Móricz a két nő között őrlődik. A Tercett nem csak az író belső küzdelmét, az alkotás gyönyörűséggel-kínlódással teli folyamatát, hanem a szavakért és a szavakkal folytatott harcát is igyekszik megfogható közelségbe hozni. Úgy mutatja be Móriczot, hogy a közönség meglátja benne az esendő embert, a két asszony mágneses vonzásától ide-odalökődő férfit. Ez a Móricz nem tankönyvekbe belemerevedett irodalomtörténetei alak! A publikum látja Móriczot, a művészt és Zsigmondot, az önmagával tusakodó embert.

Móricz Zsigmondot Hegedűs D. Géza jeleníti meg, aki úgy éli a nézők elé irodalmunk egyik lángelméjét, hogy abban mindenki egyszerre látja Móricznak, a zseniális írónak a tehetségét és emberi gyöngeségét. Jankát Börcsök Enikő viszi fel a színre. Az ő Jankája ugyanolyan kemény asszony, mint a Móricz-regények béli hősnők. Danis Lídia Máriát játssza, alakításából sugárzik az a végzetes erő, ami kifordította önmagából Móriczot. A Vígszínházat csak dicsérni lehet az est megszervezéséért, Hegedűs D. Gézát a rendezésért, a közszolgálati tévét pedig azért, hogy a Tercettet június 2-án, hétfőn, főműsoridőben leadta.

 

Dr. Petővári Ágnes