2008.06.06.
A
mai ökumenikus helyzetkép néhány szempontja - Tóth Károly
elnöki beszámolója
Mindenekelőtt
azt szeretném előrebocsátani, hogy nem a szorosan vett naptári
évben végzett munkáról adok csupán jelentést, mivel az elmúlt
évben közgyűlésünket különböző gyakorlati okoknál fogva
majdnem pontosan egy évvel ezelőtt - május 21-én - tartottuk.
A folyó évből eltelt már közel öt hónap és ökumenikus fáradozásunk
folyamatossága elengedhetetlenné teszi, hogy ezt az időszakot
is számításba vegyük.
I.
A
világkereszténység legfrissebb adatai
Az ökumenikus helyzetfelmérés jobb megértése érdekében
szükségesnek tartom, hogy a legfrissebb és leghitelesebbnek
tekintett adatokról tájékoztatást nyújtsak és felvázoljam,
mi értendő - legalábbis statisztikailag - a világkeresztyénségen
ma. Ennek az évnek az elején jelent meg a nagy tekintélyű
"Világkereszténység Enciklopédiája" (David B.
Barrett által szerkesztett és a nyugati országokban közismert
sorozata: "World Christian Encyclopedia") legfrissebb
vaskos kötete. Ebből a hihetetlenül részletes és nagy műből
kiderül, hogy ma már 2 milliárd 200 millióra tehető a Földön
élő keresztények száma. Ezzel a kereszténység a világ
legelterjedtebb vallásává vált. Ezen belül a római
katolikusok a legnagyobb számú felekezet 1 milliárd 119 millióval.
(A muszlimok már azzal dicsekednek, hogy több száz millióval még
ennél is többen vannak.) De a leggyorsabban növekvő keresztény
csoportok, az ún. "független keresztény közösségek",
akiknek a száma már túllépte a félmilliárdot. A klasszikus
protestáns egyházak a harmadik helyen állnak (386 millió), őket
követik az ortodoxok (220 millió), majd az anglikánok (77 millió).
A reformátusok 77, az evangélikusok 75 millió hívet tartanak
nyilván. A baptisták (70) és a metodisták is (42), a
szabadegyházak pedig több mint 14 millióan vannak. Az enciklopédia
azt is tudtul adja, hogy Európában él a legtöbb olyan keresztény,
aki valamelyik felekezethez tartozónak vallja magát. Az is kiderül
belőle, hogy ma már 39 ezer különböző keresztény felekezet
alakult ki a világon és 3 millió 700 ezer a helyi gyülekezetek
és keresztény közösségek száma. Jogos a kérdés, van-e
eredménye a látható egységet célul kitűzött modern ökumenikus
mozgalomnak? Különösen, ha arra gondolunk, hogy az Egyházak
Világtanácsának 349 tagegyháza van ugyan és mégis a világkereszténységnek
csupán egynegyedét, közel 600 millió keresztényt képviseli.
Ha ehhez hozzávesszük az elmúlt hat évtizedben kialakult
szerteágazó konfesszionális világszervezeteket (református,
evangélikus, baptista, metodista stb.) és az egyéb ökumenikusnak
tartott struktúrákat, mint a Bibliatársulatok Világszövetsége,
a Keresztény Ifjúsági Egyesület és mások, akkor valóban
igazat kell adnunk annak a megállapításnak, hogy mára a modern
ökumenikus mozgalom egy "átláthatatlan, bonyolult
labirintussá vált". És még ekkor sem említettük, hogy e
szerteágazó felekezeti bonyolultságot tovább színezik a különböző
lelkiségi-kegyességi mozgalmak, mint a fundamentalisták, az
evangelikálok, a karizmatikusok csoportjai. (Csak Magyarországon
168 felekezetet, vallást tartanak nyilván.)
II.
Megvalósítható-e
az egyházak látható egysége?
A hat évtized alatt létesült "modern ökumenikus
mozgalom" olyan "sikeres lett", hogy elérkezett
egy történelmi korszak végéhez vagy egy újnak a kezdetéhez?
Joggal állapítható meg, hogy az ökumenikus mozgalom "a
gyors sikereinek lett az áldozatává". Ma már mindenki,
aki bármilyen szintű összefogásról, együttgondolkodásról
és együttműködésről beszél, az "ökumenikus" jelzőt
találja a legalkalmasabb kifejezésnek. A kérdés ezért, amit
az ökumenikus teológusok közösségeivel egyetértve fel kell
tennünk: lehet-e vagy éppen kell-e az ökumenikus mozgalom csődjéről,
széthullásáról, végéről beszélni? Vagy éppen ellenkezőleg,
egy olyan csodával állunk szemben, amely kötelezővé teszi
Isten tetteinek magasztalását, és ami nem zárja ki, sőt
egyenesen megköveteli a hat évtized alatt elért eredmények, változások
rendszerezésének fő vonalai felvázolásának a kísérletét.
Az alapító atyák majd a nyomdokukba lépő ökumenikus
nemzedékek célja az informatika és a mobilizáció világforradalmának
globális követelménye nyomán az lett, hogy Krisztus egyháza látható
egységének megvalósítását változatlanul célként tűzték
ki. Napjainkra azonban kiderült, hogy ezzel a mércét igen
magasra helyezték, olyan célkitűzést állítottak az egyházak
elé, amely Isten időszámításának a miénktől eltérő
"teljes másságával" nem számol. Ahogy a 90. zsoltár
találóan tanítja: "mert ezer esztendő annyi a szemedben,
mint a tegnapi nap, amely elmúlt, mint egy őrváltásnyi idő éjjel".
A fő kérdés most az, hogy van-e, lesz-e ereje a kereszténység
közös hitének azt a feladatot felvállalni, hogy minden elválasztó
különbség, ellentét és feszültség ellenére belátja, hogy
több a közös, mint az, ami elválasztja a keresztényeket egymástól.
Két nagy feladat áll az ökumenizmus előtt úgy, mint az egységkeresés
új követelménye: próbálnia kell közös választ keresni és
találni annak a meghatározására, hogy mit kell érteni a Szentírás
fényénél az "egyház" alatt? Továbbá, hogy mi értendő
a hat évtized során elvégzett teológiai kutatások, dialógusok
fáradozásai alapján a látható egység kifejezésen? Hogyan
lehetett volna e hat évtized alatt ebben a labirintusban egyenes
utakat vágni?
Ki kell mondani a fentiekkel egyidejűleg azt, amit úgy is
lehetne felfogni, hogy az "ökumenikus elégedetleneknek"
a hangját ütjük meg és elfeledkezünk arról, hogy a római
katolikus egyház a többi felekezettel együtt az elmúlt évtizedek
alatt, különösen a 20. század második felében, korábban
soha el nem képzelt teológiai változásokon ment át, mind hitéleti,
mind gyakorlati vonatkozásban. Sajnos úgy tűnhet, hogy az egyházak
a maradandóság és a változtathatatlanság jelképei. Ez főleg
azért van így, mert nem ismerjük eléggé - még kevésbé
azok, akiknek nem fő feladata az egyházi és a teológiai munka
szoros figyelemmel kísérése - a jelentős eredményeket. Így
pl. a II. Vatikáni Zsinat (1962-65) legfontosabb határozatait,
dekrétumait éppúgy, mint a felekezeti hitvallásokhoz ragaszkodó
és a belőlük következő hagyományok szerint élő protestáns
felekezetek szemléletváltozásait.
Csupán mindennek egyetlen vonatkozását emelem ki első
helyen. A II. Vatikáni Zsinatnak azt a konstitúcióját, ami
"a népek világossága" elnevezés alatt ismeretes
(Lumen Gentium). A szakteológusok szűk körén kívül a megértés
könnyebbé tétele kedvéért azt hangsúlyozom, hogy a reformáció
egyik újítása éppen abban állott, hogy a hitvallási iratok
élesebb vonalat húztak Isten látható és láthatatlan egyháza
között. Ahogy az egyik református hitvallási iratunk a II.
Helvét Hitvallás írja: "Szétválik ugyan az egyház különféle
részekre, vagy megjelenési formákra nem azért, mintha önmagában
megosztott, vagy meghasonlott volna, hanem inkább azért, mert a
benne lévő tagok különböző állapota miatt mutat ilyen különbséget.
Az egyik ugyanis a hadakozó, a másik a diadalmaskodó egyház.
Amaz még e földön lakozik, a másik pedig már nem itt él...,
de azért ez a kettő közösségben, vagy kapcsolatban van egymással...
Az egyház láthatatlannak is nevezhető, nem mintha azok az
emberek lennének láthatatlanok, akikből áll ez az egyház,
hanem azért, mert a mi szemünk előtt el van rejtve, egyedül az
Isten előtt ismeretes, és mint ilyen kivonja magát az emberi
megítélés alól". A fentiekben gyökeres fordulatnak
nevezett változást a római katolikus egyház azáltal tette
meg, hogy a II. Vatikáni Zsinat során (első renden a Lumen
Gentium okmányban) élesebben tesz különbséget a "földön
zarándokló Isten népe, a látható egyház és a mennyei dicsőségben
tökéletessé váló egyház között... A zarándokló egyház
ennek a világnak mulandó alapját hordozza és maga is ott él a
teremtmények között". Az egyik nagy nehézséget e zsinati
dokumentum értelmezésében az okozza, hogy a diadalmas mennyei
egyház és a zarándok egyház kapcsolatát nem határozza meg elég
világosan. Ennek az eredménye sok esetben az, hogy az emberi
gondolkodás gyengesége és gyarlósága és kísértései miatt
a diadalmaskodó egyház és a zarándok egyház képe összevegyül,
mintha Isten zarándok népére már kisugározna a mennyei dicsőség
fénye vagy fordítva, a láthatatlan mennyei egyház teljes egysége
már megvalósulhatna a földi bűnök okozta ellentétek közepette
is - rövid idő, pár évtized alatt. Fontosnak tartom
megjegyezni, hogy ezzel a kulcskérdéssel tudtommal eddig még
egyetlen felekezeti dialógus sem foglalkozott, pedig ez az egyik
olyan teológiai terület, ahová lenyúlnak a katolikus és
protestáns ellentétek és különbözőségek gyökerei.
III.
Új
egységmodellek
Ezek után nagyon röviden utalok még arra, hogy milyen főbb
"egységkoncepciók, modellek" alakultak ki az elmúlt
60 év során megvalósult sokrétű egyházközi dialógusokban.
1. Az európai protestáns egységképnek felelhet meg az
európai evangéliumi (protestáns) egyházak közösségének
nevezett Leuenbergi Konkordia, amit 2004-ben a jobb érthetőség
kedvéért másként nevezik "Európai Evangéliumi Egyházak
Közössége" (GEKE) megjelölés az új címe. Ez az egyetértés,
amit már évtizedekkel ezelőtt (1973) a kontinens 104 evangélikus,
református és metodista egyháza aláírt, köztük a magyar
evangélikusok, reformátusok és a metodisták is, kimondja, hogy
egyházak mindazok a közösségek, amelyek teljesen egyetértenek
az evangélium értelmezésében. Továbbá elismerik az egymás
által kiszolgáltatott sacramentumokat, megvalósítják a teljes
szószéki és úrvacsorai közösséget, valamint a szolgálatok
(diakónia) egységét. Ugyanakkor nem tekintik a tagegyházak
hitvallásait érvényteleneknek. Ezt az egységmodellt "a
megbékélt eltérések és a differenciált különbségek
paradigmájának" nevezzük. A hitelvek, valamint a hagyományos
formalitások többé nem elválasztó másságok, hanem megbékélt
különbségek. Lényeges a közös tanítás: pl. "az egyedül
kegyelemből hit által történő megigazulásról", a
nyelvi megfogalmazások, a liturgiai és etnikai szempontok csupán
differenciált eltérések.
2. Persze ez az egységmodell még korántsem felel meg a római
katolikus elvárásoknak, mert a II. Vatikáni Zsinatnak megfelelően
római katolikus testvéreink továbbra is hangsúlyozzák, hogy a
reformáció egyházai "nem teljesen, hanem csak részben
tagjai az egyetemes apostoli egyháznak". Ezért válthatott
ki igen nagy ellenkezést a legkülönbözőbb protestáns
felekezetekben az egész világon, sőt bizonyos meglepetést a római
katolikus ökumenikus teológusok között is az, hogy XVI.
Benedek pápa, illetve a Római Tanítói Hivatal az elmúlt év július
10-én közzétette "Válaszait némely egyházra vonatkozó
kérdésre", amelyek szerint az elszakadt egyházak és
keresztény közösségek a katolikus tanítás szerint
"tulajdonképpen nem egyházak". Ennek az ekleziológiai
különbségnek a hangsúlyozása már a nagy jubileum évében,
2000-ben is érezhető volt a "Dominus Jesus tanítás"
közzététele után. De bármilyen jogos is az egyes felekezeti
egyházak tanításainak félreérthetetlen kifejezése, a
megfogalmazás hideg zuhanyként hatott és megzavarta az egységtörekvéseket.
3. Főleg azért, mert ez a megnyilatkozás ellentmondani látszik
az ökumenizmus dekrétum tanítása szerinti katolikus tennivalók
felsorolása első helyén álló feladatnak, miszerint "küszöböljük
ki azokat a szavakat, állításokat és cselekedeteket, amelyek
az igazságot és a méltányosságot sértve nem felelnek meg különvált
testvéreinek helyzetének és csak megrontják a velük való
kapcsolatainkat". Úgy tűnik, mintha a II. Vatikáni
Zsinatnak a dokumentumai az eddigiekhez képest más értelmezést
kapnának, azaz egy újfajta hermeneutikai változtatás kezdődött
volna el. Ami azért különösen veszélyes, mert azzal a lehetőséggel
fenyeget, hogy ily módon megnyitja az utat egy új kontravers
teológia előtt, amely a reformáció és az ellenreformáció
(16-17. század) hitvitáit jellemezte. Annál is inkább veszélyes
lehetőség ez, mert ha az egyik, bár a legnagyobb keresztény
felekezet úgy véli, hogy saját felfogása, ekleziológiája az
a mérték, amelyhez minden "elszakadt egyház vagy keresztény
közösség" alkalmazkodni köteles, akkor őket is előbb-utóbb
megkísérti az önmaguk ekleziológiájának meghatározása. Ez
egy félelmetes visszazuhanást okozna, ami tulajdonképpen nem
jelentheti már a másság iránti tiszteletünket.
4. Egy további egységkoncepciónak lehet minősíteni azt
a kísérletet, amit a kommúnió, a közösség teológiájának
nevez az ökumené. Ez egy további irányzatává válhat a
kereszténység egysége felé vezető útnak. Azért is, mert nem
valamelyik konfesszió ekleziológiáját tekinti olyan mércének,
amelyhez a többi felekezetnek egyházértelmezését mérni kell,
hanem a különböző egyházaknak Jézus Krisztusban való részesedése
fokát tartja a mértéknek. A kommúnió (görögül "koinonia")
felfogás szerint ez közösség létesítését jelöli a helyi
és felekezeti egyházakon belül éppúgy, mint egyetemesen éspedig
nemcsak a tagok egymáshoz való testvéri kapcsolatát illetően,
hanem valamennyi tagnak az egyház fejéhez való viszonyát. A
helyi közösség, a gyülekezet és a közösségek közössége
(akár területi, nemzeti vagy univerzális téren) nem ugyanaz,
mint a közösségek közösségének a megléte, mert az feltételezi,
hogy mindegyiknek egymáshoz és az egyház Urához való testvéri
kapcsolata erősödik. Maga Ratzinger bíboros is - mielőtt pápává
választottá k - ehhez a felfogáshoz nagyon hasonló közösségi
ekleziológiai elképzelést vázolt fel a II. Vatikáni Zsinat
egyházról szóló tanításáról közzétett írásában.
Persze könyvében sok olyan tételt is hangoztat, amelyek a részegyházak
közösségét nem a protestánsokhoz hasonló módon értelmezi,
de mégis nem a római katolikus egyház ekleziológiáját, hanem
a Krisztushoz való viszonyukat teszi a keresztény közösségi
egységmodell alaptételévé. Így nem tagadja XVI. Benedek pápa
sem "az elszakadt egyházak (hiányos) közösségét a római
katolikus egyházzal".
5. Az új római katolikus egyházfő és a II. Vatikáni
Zsinat óta kialakult egységkoncepció egy fokozatosabban érzékelhető
vonásokat tartalmazó irányzatát a Pápai Egységtanács elnöke,
Walter Kasper bíboros neve fémjelzi. Josef Ratzinger és Walter
Kasper ekleziológiája között már a Vatikáni Zsinatot követően
árnyalati különbségek érzékelhetők voltak. Az ő felfogását
a "lelki egység" kialakulásának további erősítése
jelenti. A kommúnió, a spirituális, az előbbiekben jelzett
egységkoncepciók fontos változata, mivel hatalmas lépések történtek
mindkét részről. A keresztény együvé tartozást, az elmúlt
években a számos helyen megjelent, "ökumenikus türelmetleneknek"
is nevezhető szinte tömeg megnyilvánulásai teszik különösen
előremutatóvá. Mert azt senki sem tagadhatja, hogy - a világnak
különböző részein mindenféle politikai, társadalmi különbségeket
félretéve - különösen az ifjúság körében olyan ökumenikus
alkalmakra került sor, amelyek az egymással szembenálló
dogmatikai, konfesszionális különbségeket áthidalva
gyorsabban akarják lehetővé tenni a keresztények lelki egységének
manifesztálását, ami az együttes bibliaolvasásokban, imádságokban
és sok minden egyéb, az ellentmondásokat és eltéréseket maga
mögé utasító eseményekben tükröződik. Ez a Walter Kasper bíboros
által képviselt teológia már megnyitotta a további változtatások
előtt az utat, de úgy, hogy minden felekezet a közös
feladatokra irányítja a figyelmet: így a római katolikus egyház
ekleziológiája kiegészíthető a reformáció Ige teológiájával,
másrészt pedig az ortodoxia szakrális hangsúlyának erősödésével
és a meglévő hitbeli egység gazdagságát fejezik ki. Az ilyen
kommúnió - közösség - nem a felekezeti gyülekezetek összessége,
sem nem a kölcsönös elismerésé. Olyan feladat, amely
mindegyik féltől további erőfeszítéseket igényel. Meghagyná
a nemzeti, etnikai valóságot, de a péteri szolgálat tényleges
hatalmi gyakorlása nélkül. De megvalósítható-e ez az elképzelés?
A kérdésre a választ az ökumenikus mozgalom paradigma váltása
és a következő szakasza adja meg.
A fentebb röviden jellemzett egységmodellek előre vetítik
a fennálló különbségeken átívelő krisztusi közösség növekedését,
amelynek legfőbb jellemzője lesz a Krisztusban megélt teljes
egyházi közösség. Ezért nagyon fontos mozzanata a keresztény
teljes egység felé vezető útnak, mert - ahogy egy ökumené
szakértő megállapítja - "a teljes egyházközösség eléréséig
az egyházak és keresztények közötti minden lehetséges közösségi
formát gyakorolni kell, hogy legalábbis töredékesen kifejezésre
jusson és megvalósuljon a láthatatlan és a látható egyház
egysége".
IV.
A
konkrét munka főbb pontjai
Miután az eddigiekben vázlatos összefoglalást próbáltam
arról a szerény munkáról adni, amit az Ökumenikus Tanulmányi
Központ végez, most a konkrét munka sarkalatos pontjait
ismertetem.
1. Igen fontos feladatunknak tartjuk a világkereszténység
fontosabb eseményei nyomon követését. Ebben kiemelkedő
szerepet játszik a Vatikán sokszor meglepő fordulatainak az ökumenizmus
szellemében megkísérelt elemzése. De idetartozik az ortodox
egyházak új helyzetének felmérése éppúgy, mint más nagy
vallások jobb megismerésére való törekvés. Ezért tettük közzé
az iszlám vallásról készített tanulmányunkat (Confessio,
2008/1. szám). Természetesen idetartozik Kína éppúgy, mint a
Latin-Amerikában különösen gyorsan növekvő ébredési
mozgalmak, pünkösdisták, evangelikálok, karizmatikusok,
fundamentalisták stb. teológiai gondolkodásának mélyebb
megismerése is.
2. Különleges kihívást jelentett az Ökumenikus Tanulmányi
Központ számára az a felkérés, amely a múlt év második felétől
kezdve ennek az évnek az első hónapjáig szinte teljesen lekötötte
erőinket. Johannes Raunak, a volt NSZK államelnöknek, református
világi keresztyénnek prédikációs gyűjteménye fordítása és
kiadása. Remélem, e munka bonyolultságát elképzelheti
mindenki, mert nemcsak tükörfordítás történt, hanem olyan német
nyelvű anyagot kellett magyarra áttenni, amelyben a politikai
nyelvezet különlegesen vegyült a teológiával, az irodalommal
és helyenként az egyes német tájszólásokkal. Nagy segítséget
jelentett e munkában, hogy dr. Szentpétery Péter vállalta a szöveg
lektorálását. A kötet jelentőségét növeli, hogy magyarul
"A Biblia és a politikus" című írás a Biblia Évében
jelent meg nálunk. Hálás köszönet illeti Bölcskei Gusztáv püspököt,
a Református Zsinat lelkészi elnökét és a Magyarországi
Református Egyházat, hogy felkarolta ezt a vállalkozást. Az,
hogy Johannes Rau özvegye személyesen eljött és a zsinati
teremben szólt hozzánk a Rajnai Ev.-Ref. Egyház küldötteivel
együtt, megerősítette további ökumenikus kapcsolataink szükségességét.
3. Bár külön rövid jelentést is hallott a közgyűlés
az immár 19 éve folyó ökumenikus zarándoklatainkról, annyit
mégis megjegyzek, hogy majdnem húsz évvel ezelőtt senki sem
gondolta volna, hogy ezek a "Jézus nyomában" bibliai
utak a Szentírásban olvasható történetek helyszíneivel való
ismerkedések, a látás és az átélés igehirdetései kiváló
ökumenikus alkalmakká lesznek. Ebben az évben külön jelentőséget
kapott ez az évek óta folyó ökumenikus fáradozás azzal, hogy
az annyit szenvedett választott nép nagy küzdelemben és sok áldozattal
ugyan, de hazája fennállásának 60. évfordulóját ünnepelte
az elmúlt napokban. Ezúttal is kifejezem köszönetemet Gimesi Jánosné
rendkívül türelmes és áldott munkájáért.
4. Munkánk még folytatódik, bár a személyi feltételek
egyre nehezebbek. A központunk munkatársainak száma tovább nem
csökkenhet. A 6 személyből 4 nagymértékben részidős kisegítő
éspedig a könyvelőnk, az idegen nyelvű levelezőnk, takarítónk
és a zarándoklatokat szervező vezető Gimesi Jánosné lelkésznő
is. Tanulmányi csoportjaink feldolgozandó témák szerint
alakulnak és dolgoznak. Sajnos baráti társaságunk oszlopos
tagjai közül is sokan már eltávoztak az örök hazába. Ami az
anyagi feltételeket, a pénzügyeket illeti - bár erről külön
jelentések készültek, és kiosztásra is kerültek - hangsúlyozni
szeretném azt, hogy a Szentírás igazsága újra
bebizonyosodott, hogy "ne aggódjatok tehát a holnapért,
mert a holnap majd aggódik magáért: elég minden napnak a maga
baja" (Mt 6,34).
5. Szomorú kötelességem végül azokról megemlékezni,
akiket Isten elszólított közülünk: Fülei Szántó Endréné,
Olga ez év elején súlyos betegség után elhunyt. Kiváló
angol, német, francia nyelvtudásával sokat segített. Adorján
József testvérünk is a Budapest-Északi Református Egyházmegye
tiszteletbeli esperese, korábban aktív tagja volt tanulmányi
csoportunknak. Hálát adunk nemcsak az ÖTK-ban, hanem a
Magyarországi Református Egyházban végzett szolgálataiért,
mert velünk együtt hitte és tudta "hogy ha a földi sátorunk
összeomlik, van az Istentől készített hajlékunk, nem kézzel
csinált, hanem örökkévaló mennyei házunk" (2Kor 5,1).
Budapest, 2008. május 22.
(Forrás: reformatus.hu)
|