Nem a való, hanem annak égi mása
Ritkaság, ha valaki 27 pörölycápával merül le a vízbe. Ez ihlette a 2015-ös Pörölyeim festményemet. 17 éve vagyok az Amphora Búvár Klub tagja, s amikor tízen merülünk, és a cápákat fel is veszi a merülőtársam, csodának számít. 27 cápát nem lehet jól elhelyezni egy festményen, így 13 került rá. De festettem rókacápát is. A Pörölyeim sok fiatal kedvence, ami meglepő, mert alapvetően egy élményt festettem meg. Nemrég 55-60 méter mélyen voltunk az Adrián, ami azt jelenti, hogy az ottani vízivilágot lefesteni újfent egy nagy élmény lesz.
Rosta Marian fest’ész neve nem ismeretlen azok előtt, akik előtt beugrik a Fővinform-os hölgy arca, vagy felidézik a hangját. A több évtizedes rádiós-tévés múlt után a mikrofont felváltotta az ecset a kezében. Eljött az az idő, amire ifjúkora óta vágyódott, ugyanis az érettségi után első helyen az Iparművészetire jelentkezett, de elkésett a papírja, s hogy ne veszítsen évet, mérnöknek felvételizett. Útinformosként kezdte, majd idővel kitalálta a Fővinformot, melyet mindvégig vezetett, miközben sok ezer alkalommal tájékoztatta a közlekedőket. Három éve elhatározta, hogy festészettel foglalkozik. A Budai Képzőművész Egyesület versenyén a II. díjat hozta el „Gül Baba utca” című képe. Azóta a BUKET tagja. Szóló kiállítása címe „IRÁNY ÚT-VÍZ”. A feltárulkozó témák páratlan gazdagsága állandó alkotásra serkenti, így legtöbb idejét ezzel a boldogságos elfoglaltsággal szeretné tölteni a családi kötöttségeken, a sportoláson túlmenően otthon vagy Paksi Éva Stúdiójában. Mestere: Filp Csaba DLA, Munkácsy Mihály-díjas festőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő tanszékének docense.
Mi a fest’ész és a festőművész közti különbség?
–Több mint húsz éve járok tornázni a Virányosi Közösségi Házba. Váradi Judit barátnőm is oda jár, aki hét éve fest, én meg teljesen újólag. Judit megkérdezte, tudok-e arról, hogy a II. kerületben a Budai Képzőművész Egyesület versenyt hirdet. Pénteken találkoztam vele, a verseny pedig a hétvégén volt. Tavaly, május 22-én szombaton reggel megjelentem a helyszínen, lepecsételték a farostlemez hátulját, s közölték: másnap három óráig le kell adni a művet. Így a zsűri nem tudhatta a festő nevét. Addigra már kiválasztottam, mit festek. Judit azt tanácsolta, nézzek olyan kerületi témát, ami ugyanolyan vonzó lehet a lelkemnek is, mint amilyen korábban Risan. Találtam is pár képet. A Riadó utcában egy régi templomot és egy szép, hozzá kapcsolódó modern épületet, ezen kívül pedig a Gül Baba utcát. Nehezen döntöttem, de családom, s barátaim azt mondták, hogy ismeretlen a Riadó utca, nem úgy a Gül Baba utca. Emlékeztet is a kanyargása, és meredeksége a Risanra, s akkor elhatároztam, hogy ezt festem meg.
Fotó alapján?
–Sok fotót készítettem a Gül Baba utcáról, de konkrétan egyikre sem hasonlít. Azokat „összedolgozva” készült el a festmény. Nem is akartam nagyon realistán festeni, mert sajnos silányak az épületek, és a kövezetekből nő ki a gaz.
Vázlatot készített előtte?
A július 2-án megnyílt kiállítása címe: „IRÁNY ÚT-VÍZ”. Hogy került a víz a képbe?
–Dehogy! Amikor megtudtam, hogy az egyik nagy építőipari üzletlánc végleg bezár, elmentem, farostlemezt vásárolni. 70%-os kedvezményes áron tudtam hozzájutni óriási lemezekhez, 63 darabot erre a méretre vágattam. Csak egyetlen egy képet, a Yellowstone-t festettem kisebb méretben, mert keresztfiam bőröndjébe, mikor repülőgéppel utazott, másként nem fért bele.
Apropó víz, amikor az interjú időpontját egyeztettük, azt írta, búvárkodott. A víz alatti világot is megfesti?
–Ritkaság, ha valaki 27 pörölycápával merül le a vízbe. Ez ihlette a 2015-ös Pörölyeim festményemet. 17 éve vagyok az Amphora Búvár Klub tagja, s amikor tízen merülünk, és a cápákat fel is veszi a merülőtársam, csodának számít. 27 cápát nem lehet jól elhelyezni egy festményen, így 13 került rá. De festettem rókacápát is. A Pörölyeim sok fiatal kedvence, ami meglepő, mert alapvetően egy élményt festettem meg. Nemrég 55-60 méter mélyen voltunk az Adrián, ami azt jelenti, hogy az ottani vízivilágot lefesteni újfent egy nagy élmény lesz. Tehát a következő témám: a tengermélyi természet. A lenti sziklavilág pedig egy űrbéli tájhoz hasonlít. Nem hiszem, hogy halakat, vagy növényeket festenék, hanem a víz alatti nagyobb köveket, melyeket az erózió legömbölyített.
Emberi alakokat még nem festett?
–Portrékat, hegedűt, vagy mondjuk egy tornacipőt lerajzolok. Ezek precíz, pontos grafikai munkák. Arra nem gondoltam, hogy portrét fessek, embert ábrázoljak, csak a sziluettet.
Azt festi le, amit lát, vagy amit láttatni szeretne?
–Biztos, hogy más szemmel látom az épületeket, vagy a természet szépségét. Amikor egy égboltot látok gyönyörű felhőkkel, úgy érzem, meg kell jegyeznem, és tudnom kell, hogy a következő alkalommal azt az égboltot egy teljesen más földfelszín fölé helyezem, s olyan színeket, formákat használok, amiket a helyszínen megjegyeztem.
Nagy baj, ha egy festményébe mást látnak bele a nézők?
–A különböző médiumok. Így a Kossuth Rádió a 7 óra előtti híreknél közölte, hogy 50 másodperc áll a rendelkezésemre. Tudtam, az 780 karakter. De nem csak a Magyar Rádiónál voltam. 186 szerződést írtam alá a Fővinformos éra alatt, ami budapesti és környéki rádiókat –összesen 33-at–, tévéket jelent. Legalább 20 televíziós műsorban szerepeltünk. Persze egy médiummal többször is leszerződtem. Közben beiratkoztam az Ybl Miklós Főiskolára, ahol építészdiplomát szereztem.