A végeredmény sokszor meglepetés
Vitkó Mónika keramikus, a Budai Képzőművész Egyesület alelnöke fazekas tanulmányait a Dr. Kresz Mária Alapítványnál kezdte, majd a szakoktatói címet a Hagyományok Házában 2002-ben szerzett. Ettől kezdve tanít felnőtteket és gyerekeket egyaránt, többek között a budakeszi Mezei Mária Művészeti Iskolában. Mivel lenyűgözték a szobrok, kisplasztikák, ezért tanulmányait készítésük elsajátításával folytatta. Mindig is érdekelte az ősi-, letűnt civilizációk kultúrtörténete, így került közel az afrikai és dél-amerikai kerámiák, valamint a bronzkori edények készítéséhez. Éveken át ezen formák és díszítőelemek épültek be a munkáiba. Jelenleg a képek, ékszerek készítése foglalkoztatja. A Keszi-Art és a Műhely Kaland Csoport tagja. A Punktum Műhely Galériában a kerámiaműhely vezetője.
Egy hete láttam a BUKET csoportos kiállításán, az OTP Bank Galéria aulájában Tengerpart című kerámiáját. Biztos az én szememmel van a baj, de nem látok rajta sem tengert, sem partot. Ez absztraktabb alkotás?
Mi a rakukerámia története és lényege?
–Japánból ered ez az égetési technika, aminek létezik egy nagyon aranyos története. Az, hogy igaz, vagy sem, döntse el az olvasó. Körülbelül 400 évvel ezelőtt, amikor még csak fatüzelésű kemencék voltak, egy japán fazekasmester rábízta inasára az égetési folyamat lebonyolítását. Az inas elaludt, és amikor felébredt, rádöbbent arra, hogy az agyag tovább volt bent a kemencében. Mivel félt, hogy ez nem tesz jót az edényeknek, gyorsan kitette azokat a fűre, mely által olyan érdekes színük lett, melyek nem jellemzők a szokásosan égett kerámiákra Állítólag innen ered ez a technika. Ma felépített, hagyományos kemencét használva, szabadtéren, gázpalackkal égetünk. 1000 foknál kinyitjuk a kemencét, és kikapdossuk az edényeket, és majd földdel takargatva hagyjuk hűlni. Az, hogy miközben azokat a földbe helyezzük, rá faforgácsot, falevelet, vagy újságpapírt teszünk-e, az mindig az adott égetés típusától függ. Bizonyos idő múlva az edényeket kiássuk, és vízzel fixáljuk.
A színek miként alakulnak?
–Amikor a kemencéből kivesszük a félkész művet, még semmit sem látunk a színekből. Viszont az égetés folyamán a redukció hatására, illetve az, hogy miket dobunk rá – levelet, papírt, stb. – mind befolyásolják a mázak színárnyalatát, elősegítik a máz repedezését. Az, hogy a végén milyen színárnyalatot kapunk, sokszor nem is tudjuk. Bár vannak olyan fix rakumázak, melyekről tudjuk, biztosan azt a színt adják, amit szeretnénk, de olyanok is, melyek nem mindig, és mi szeretünk ilyenekkel kísérletezni. A Tengerpartra visszautalva, egy rész türkiz kéknek jön ki, de ha ugyanaz a máz tovább van a földben tartva, vagy több mindent szórunk rá, akkor lehet, hogy bronz lesz.
Tehát előre nem tudja a színeket?
–Az árnyalatokat igen, hogy esetünkben vagy bronz, vagy kék lesz. Saját kemencénket kikísérleteztük, hogy pontosan hány fokig kell bent tartani az agyagot, és mennyi ideig kell a földben tartani azt, hogy a szín biztosan előjöjjön.
Többes számban beszél. Tehát ezt a kemencét többen használják?
Ez félig szabadtéri munka. Esőben, hóban nem is végezhető?
Az interneten látható Indiánok földje, és az Afrika mutatja, hogy érdeklődik a régi civilizációk iránt?
Mindig is kerámiáéval szeretett volna foglalkozni?
Amikor a Fiókos szekrénykéket alkotta, gondolt asztalos édesapjára?
Tudtommal képek, ékszerek készítése foglalkoztatja. Ezek kerémiaképek, és ősi ékszekerek mai formában?