Államraison

E-mail Nyomtatás

Sajó András akadémikusnak az alkotmányokra vonatkozó megállapítása, miszerint „az esetek nagy többségében az emberi jogi listák felsorolása szinte semmi kívánnivalót nem hagy maga után” nehezen vitatatható igazság. De a figyelmeztetése is, miszerint „az érvényesítés és érvényesíthetőség annál inkább”. Ha kiindulópontot keresünk a zavaros helyzetre, ami a korszakváltás nyomán állt elő a Kárpát-medencében élő magyarok életében, nem is kell tovább kutatnunk. Magyarország szomszédjai, a pontosság igényével nevezzük őket kisantantnak, nemzetállamként kerültek be az EU-ba. Miután ezt a történelmi manővert sikeresen végrehajtották, megkezdték (vagy csak folytatják?) a Trianon után a területekkel birtokba vett magyar kisebbségi közösségek integrálását. A gyakorlatban az integráció gyorsított asszimilációs folyamatok formájában zajlik. Ha valami egyáltalán változik, az legfeljebb az asszimilációs folyamatok intenzitása. S történik mindez annak ellenére, vagy azzal párhuzamosan, hogy az alkotmányokban megtalálhatjuk az emberi és kisebbségi jogok „legmagasabb EU standandardnak megfelelő” katalógusát.

Ez a helyzet a végsőkig ellentmondásos, de a szomszédok esetében összhangban áll az államérdekkel, hiszen a parádésan megfogalmazott jogok érvényesíthetősége – az EU-szankciók híján – egyelőre a nullához közelít.

Úgy látszik, az EU-t is zavarba lehet hozni. Most azzal, hogy a rendszerváltás óta először, a szomszédok államérdekével egy másik, a magyar államérdek szegült szembe.

A magyar államraison mibenlétét előbb utóbb az EU számára is érthetően ki kell bontani: a trianoni igazságtalan döntést követően a területért kisebbségi jogokat, pontosabban autonómiát követelünk. Különben elkerülhetetlen a Trianon II.

Három ok is arra serkent, hogy a hivatalos Magyarország miután felébredt csipkerózsika álmából, folytassa a menetelést az egyetlen hatékonynak látszó úton.

Az első a szocializmusban fogant hamis képzet a kisebbségek hídszerepéről. Ilyen nem is volt, s ma sincs. Magyarország a kisebbségeinek felszívódása ellen csak a kisebbségi kérdés, az autonómia ügyének a nemzetközi színtéren való megoldásával küzdhet. Annál is inkább, mivel az EU-ban minden hetedik állampolgár kisebbségiként is érvényesülni akar.

A másik a rendszerváltás után kialakult kapcsolattartási modell összeomlása. Tudjuk, a magyar egypártok aprópénzzel honorált szolgálataira a helyi többségi hatalomnak elejében szüksége volt. Az EU felé vezető úton a kisebbségi kormányzati felelősségvállalás zergetolla segítette a szomszédok csatlakozási törekvéseit. Másfelől, Magyarországnak hasonló okokból jól jött ez az együttműködés. Mert a kormányzati felelősségvállalás ütköző zónája egyben csökkentette az államérdekek között feszülő ellentétek közvetlen ütköztetésének veszélyét.

Egy kis malíciával hozzátehetjük: könnyebb a kristálypoharakban habzó pezsgővel koccintani, mint rámutatni a veszélyes gyakorlatra, hogy a szomszédoknál az alsóbb szintű jogszabályok gyakorta nincsenek összhangban a felsőbb szintűekkel. S hogy az ebből szükségszerűen keletkező feszültségekért bizony a szomszéd, a partner a hibás.

Szerbia esetében egyszerűbb azt hangoztatni, hogy a magyar diplomácia odafigyel a magyar kisebbség gondjaira, de elsősorban Szerbia demokratizálási folyamatait segíti.

Most félő, hogy a magyar diplomácia áldását adja a nemzeti tanácsokról szóló törvényre (amelyet éppen a napokban az EBESZ is keményen megdicsért), anélkül, hogy elemezné az új törvény igencsak vitatott rendelkezéseit. Ha a jelzés, hogy a legközelebbi legfelsőbb szintű magyar-szerb találkozón a magyar fél „nem kíván törvényalkotási kérdésekkel” foglalkozni, nem erre vonatkozik, az, bizony a vajdasági magyarok számára szerencsés fordulat lenne.

Annál is inkább, mert a Vajdaságban mindenki tudja, akit az ilyesmi érdekel, hogy a hét éves nyomás, amit a Vajdasági Magyar Demokrata Párt (VMDP) és mások is kifejtettek olyan „eredményt” hozott, amit pillanatok alatt a visszájára lehet fordítani. Ma már történelmi tény, hogy 2002-ben a Várady-Józsa-Korhecz trió (akkor is az EBESZ tekintélyére hivatkozva) félretette a közvetlen választásra és a magyar választók névjegyzékére vonatkozó politikai igényt, s a nemzeti tanácsokra vonatkozólag bevezette az elektoriális (közvetett) választásokat. Ugyanez a csapat hét év elteltével már nem mehetett ennyire szembe a közvélekedéssel, s a négy vajdasági magyar párt által elfogadott autonómiakoncepcióval, de nem adta fel. Vállalva a magyarok számára diszkriminatív megoldást, nevezetesen, hogy a választótestület eggyel több, mint fele állítsa fel a magyar választói névjegyzéket – trükkös jogi kiskapuként – meghagyta az elektoriális választások lehetőségét is. Kétszer szabad találgatni, mi lesz a nóta vége. Hajlandó lesz-e a különben is végsőkig kiábrándult magyar választótestület tagjainak eggyel több, mint fele (honnan tudja a szerb hatalom, mennyi az annyi?) levélben megerősíteni, hogy igen is, rajta akar lenni a magyar választók névjegyzékén? Vagy marad a hét éve vitatott megoldás, az elektoriális (közvetett) választás. Mondjuk ki: a szerb hatalom, s az őt támogató magyarok vélhetően azt szeretnék elérni, hogy a közvetett választások után maradjon minden a régiben. Maradjon a simulékony egypárti nemzeti tanács Józsával az élen.

Harmadszor, jó oka lehet a csipkerózsika álomból való ébredésnek a közvetlen veszély, ami immár mindenki előtt testi valóságában jelenik meg. Szlovákia példája bizonyítja, hogy nyílt sisakrostéllyal indult el az államraisonok közötti kemény küzdelem. Mi másért, mint a fogyatkozó magyar kisebbségi közösségekért. A kérdés az, kié lesz a szórványmagyarság, majd a közösség egésze. Ne legyenek illúzióink: e kérdés eldöntésében a főszerep a magyar kormányt és a politikai elitet illeti meg. A kisebbségi magyar politikai elit csak akkor küzdhet megalkuvás nélkül az autonómiáért, ha a magyar kormány és a magyar diplomácia vállalja a vezető szerepet, s megvonja az anyagi támogatást az ingadozó, a helyi kormányzati felelősségvállalásért ácsingózó magyar pártoktól. Nincs más választás, ennek meg kell történnie.

A vajdasági magyarság rövidesen meg fogja tudni, cserben hagyja-e a Magyar Koalíció és a magyar diplomácia? Elsősorban abból, hajlandó lesz-e a magyar diplomácia a közelgő magyar-szerb találkozó előtt áttanulmányozni az egyelőre csak szerbül hozzáférhető nemzeti tanácsokról szóló törvényt, hanem abból is mely magyar pártok tesznek javaslatot a nemzeti tanácsokról szóló frissen meghozott törvény magyar szempontból káros rendelkezéseinek módosítására.

 

Ágoston András

 

(VMDP Hírlevél)

 

 

 

 

 

 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség