Magyar Igazság és élet pártja

Ma 2024. július 4, csütörtök, Ulrik napja van. Holnap Emese és Sarolta napja lesz.

Szükség van állami intézményfenntartóra

E-mail Nyomtatás

Egyetértés mutatkozott a köznevelési kerekasztal március 8-ai ülésén abban, hogy a jövőben is szükség van az állami intézményfenntartóra - állapították meg a tanácskozás résztvevői. Palkovics László oktatási államtitkár a kerekasztal ülésének szünetében tartott sajtótájékoztatót. Palkovics László elmondta: megkezdték az intézményfenntartó július 1-jei átalakításával összefüggő kérdések megbeszélését. Emlékeztetett: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) a kormány közelmúltbeli döntésének köszönhetően 38 milliárd forintos pluszforrást kapott feladatai ellátására.

 

A tanácskozáson szó volt a 2017-es pedagógusminősítési keretszámokról is. Palkovics László kiemelte: az erre vonatkozó rendelet megjelent, figyelembe vették a kerekasztal javaslatait is. Azok a pedagógusok, akiknek hét évnél kevesebb idejük van a nyugdíjig és pedagógus I. fokozatban vannak, minősítés nélkül kerülnek át a pedagógus II.-be. Ez mintegy 18 ezer embert érint - jelezte. Az ideiglenesen a pedagógus II.-ben lévők szintén minősítési kötelezettség nélkül fogják megkapni ezt a fokozatot, ami 12 ezer tanárnak jelent könnyítést. Közölte: a tanfelügyeleti rendszer változásáról szóló rendeletmódosítás is elkészült, az erre vonatkozó kézikönyveket módosították, csökkentek a pedagógusok adminisztratív terhei. Arról a budapesti tanítónőről, aki tiltakozása jeleként nem kívánja a gyerekeket értékelni, az államtitkár kérdésre válaszolva azt mondta: a tiltakozásnak vannak különböző formái, a pedagógusoknak az a feladatuk, hogy a gyerekeket tanítsák, és az értékelésüket elvégezzék. Aki az utóbbit nem teszi, az a feladata egy részét nem látja el - közölte, hozzátéve: az ügyben az iskola igazgatójának kell eljárnia, a tankerületi vezetővel egyeztetve. Pölöskei Gáborné, a Klik új vezetője arról számolt be, hogy a központ tartozásainak rendezését megkezdték, első ütemben 8,6 milliárdot utaltak át a tankerületeknek és 90 ezer számlát fizettek ki. Kiemelte: nagyon gyorsan szeretnék a tartozásokat rendezni, ez az alapja a normális működtetésnek.

 

Hozzátette: következő lépésként az iskolák pár héten belül keretet kapnak, amely a mindennapi működéshez ad számukra mozgásteret.

 

Kitért arra is, az iskolákat nem az érdekli, milyen egy hivatal struktúrája, hanem az, hogy hatékonyan látja-e el a feladatait. "Jól meghatározott jogosultságok, folyamatok és jól meghatározott ellenőrzési pontok" - összegezte a várható átalakítások irányát a Klik elnöke.

 

Szita Károly, a Megyei Jogú Városok Szövetségének elnöke úgy fogalmazott: nyugodt szívvel megy haza, és az iskolái igazgatóinak arról számol be, hogy kéréseik nyitott fülekre találtak, nagyobb önállóságuk lesz a jövőben. Kaposvár Fidesz-KDNP-s polgármestere szólt arról is, hogy az elképzelések szerint az intézményvezetők várhatóan az eddiginél nagyobb munkáltatói és gazdálkodási jogköröket kaphatnak. Rámutatott: ugyanakkor az a határvonal, amely az épület üzemeltetése és az állam feladatai között van, nem éles. Úgy látja, abban is egyetértés rajzolódott ki, hogy az elsők között azt kell meghatározni, hogy konkrétan kinek mi a feladata. Hozzátette, ők a jelenlegi működési forma még hatékonyabbá tételében érdekeltek.

 

Liptay Kálmán, a tudományos-pedagógusképző oldal képviseletében kiemelte: az osztatlan tanárképzés egységessé tételét javasolják, és oktatási-innovációs kutatásokat is indítanának.

 

Bárányos József, a fenntartói munkacsoport képviselője rámutatott, egyetértés volt abban, hogy az állami intézményfenntartóra szükség van. Szeretnék elérni a gazdasági és szakmai intézményi autonómia visszaállítását, és szerintük a Kliknek egyfajta ellenőrző szerepe lehetne.

 

Bella Tibor, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője közölte: javaslataik között szerepel, hogy a nyugdíjazások miatti álláshelyzárolást oldják fel, és vizsgálják felül a pedagógusok kötött munkaidejét is. Növelnék az intézményvezetők mozgásterét is.

 

Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulóéletutak munkacsoport képviselője jelezte: részletesen foglalkoztak az esélyegyenlőség biztosításának szükségességével, és a következő ülésen veszik napirendre a tankötelezettség kérdését.

 

Puszter Bernadett, a köznevelés irányítását tárgyaló munkacsoport képviselője a pedagógiai oktatási központok hálózatos kialakítását vetette fel.

 

Náray-Szabó Gábor akadémikus a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében kiemelte: megfogalmazódott, hogy a gyerekeknek kevesebbet kelljen tanulniuk, de alaposabban. Szeretnék azt is elérni, hogy a mindennapos testnevelés és a művészeti oktatás ne terhet, hanem élvezetet jelentsen.

 

Az ülésen részt vett új tagként a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége, az OECD szakértője, az Országgyűlés magyarországi nemzetiségi bizottsága és az MTA két képviselője. Az oktatási államtitkár tájékoztatása szerint a hat munkacsoportban már 160 szakember, szakértő kapcsolódott be a munkába.

 

(MTI)

 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség