Ifjabb Figula Mihály balatonfüredi borászt választották meg a 2011-es Év Fiatal Magyar Borászának, és ezen a címen osztozik a szekszárdi Bodri Orsolyával.
Gratulálunk az elismeréshez! Minek tudja be, hogy ön lett az egyik első helyezett?
–Nagyon szépen köszönöm a megkeresést és a gratulációt! A befektetett munkának, egyedi borainknak és az ismertségnek köszönhetjük mindezt. Több borbemutatót, borvacsorát tartunk szerte az országban. Valószínű, hogy a szavazók jelentős része személyesen is ismer, és ez lehet az egyik oka annak, hogy megkaptam ezt a címet.
Mitől egyediek a Figula Pincészet borai?
–A termőhely adottságától. Magyar sajátosság, hogy a borvidékek olyan szinten átvarázsolják a szőlőfajtákat, hogy nem is a fajta az elsődleges, hanem az adott borvidék, majd az a dűlő, ahonnan a szőlőt szüretelik. A mi dolgunk, hogy hagyjuk a bort olyan egyediévé érni, amilyen csak a termőhelyen tud lenni. Mi ezt a folyamatot próbáljuk a legigényesebb mederben tartani, de nem avatkozunk bele a természet dolgába. A mi boraink nem unalmas, egyforma borok, hanem változnak az évjárattal, a dűlővel.
Főleg fehérbort állítanak elő?
–Igen, hiszen a hagyomány és a Balaton-felvidéki táj erre kötelez bennünket. Mi 70%-ban fehérszőlőt, 30%-ban kékszőlőt termesztünk. A Tihanyi –félsziget viszont kifejezetten vörösboros termő hely, és Dörgicse környékén is hagyományosan kék szőlőt termesztettek. Ettől függetlenül a fehér bor dominál. Boraink készítésénél a legfontosabb szempont a termőhelyi sajátosságok kidomborítása. Legjobb területeinken különleges minőségű gyümölcsöt tudunk termelni, így választékunkban mind fehér, mind vörösborok tekintetében megjelennek fajta- és dűlőválogatások is.
Mekkora területen gazdálkodnak?
–Harminc hektáron, és ennél nem is próbálunk nagyobb területen termelni, mert nagyobb szőlőültetvényt már családi keretek közt igényesen nem lehet megművelni. Már nem beszélhetünk Figula-borról, ha nincs közünk a bor készítéséhez, és csak a marketinggel és a menedzseléssel foglalkozunk.
Viszont a marketing is fontos, ha azt akarják, hogy boraik kelendők legyenek.
–Az ún. direkt marketinget részesítjük előnyben, tehát közvetlenül a fogyasztóhoz szeretnénk eljutni. Ezért is tartunk olyan sok bemutatót itthon és külföldön. Sajnos ma csupán a bor minősége még önmagában semmire sem elegendő. Boraink 30%-át külföldön értékesítjük; nyugati éttermek, szállodák, borszaküzletek kínálják pincészetünk nedűit.
Milyen múltra és sikerekre tekint vissza a pincészetük?
–Édesanyám családja foglalkozott korábban szőlőtermesztéssel, borkészítéssel, de 40-50 éves kényszerszünetet kellett tartani a politikai változások miatt. 1993-ban édesapám elindította Figula Pincészetet, és többéves munkája elismeréseként a 2000. évben elnyerte hazánk legmagasabb szakmai elismerését, az „Év bortermelője” megtisztelő címet. Munkásságát családunk tisztelettel folytatja. Mára a borászatunkban minden –eszközök, a terület, az épületek – adott, hogy a lehető legjobban tudjunk termelni, bort készíteni. A nagyobb nemzetközi borversenyeken sok ezer mintával mérik össze boraink minőségét, és ezeken a megmérettetéseken komoly eredményeket érünk el. A díjaknál viszont a fontosabbnak tartjuk azt, mikor a fogyasztók elégedettek borainkkal.
Mi jellemzi a magyar lakosság borfogyasztását?
–Egy szűk kör minőségi magyar bort fogyaszt, míg a lakosság széles rétegei olcsóbb borokat. Mindez tehát életszínvonal függvénye is. Ezért az egyik feladatunk a bort visszacsempészni a hétköznapokba, hogy ne csak az ünnepek kapcsán gondoljanak az emberek a borra, mint fogyasztási cikkre. Ez nem lesz könnyű feladat, mert rengeteg gyenge minőségű import bor kerül be Magyarországra. Ezért is nehezebb értékesíteni a magasabb árfekvésű magyar termelői borokat. Így kissé „úri muri” minőségi magyar bort fogyasztani.
Tehát drága a jó magyar bor?
–A hazai piacon, de nemzetközi viszonylatban nem. Nálunk a fizetőképességgel van probléma. Arra is megkérek mindenkit, hogy egy családi pincészet borait ne az ipari mennyiségben készített külföldi olcsó minőségű borokkal hasonlítsa össze.
Aki helyben akarja, a pincészetükben megkóstolni a boraikat, megteheti? Fogadó részük is van?
–Természetesen; az első pillanattól kezdve szempont volt a vendégfogadási lehetőség, ezért borkóstolóhelyeket alakítottunk ki. Ezekben folyamatosan fogadjuk a vendégeket. Jó hír, hogy ma nagyon kíváncsiak az emberek a borászatokra, így tavaly pincészetünket 15 ezer vendég látogatta meg, úgy, hogy bejelentkezéskor nyitjuk csak ki a pincészetet.
A Figula Pincészet számára milyen volt 2011? Milyen borok érlelődnek?
–A 2011-es évjárat egy nagyon szép minőséget tükröz, azért azt még nem állíthatjuk, hogy nagy évjáratról lesz szó. Lent vannak a borok a pincében, érlelődnek, fejlődnek, és egy bizonyos érési idő után már sokkal könnyebb lesz nyilatkozni az évjárat milyenségéről.
Medveczky Attila