Gyorsforgalmi utak, gazdaságfejlesztés – dinamikusan fejlődő város

E-mail Nyomtatás

Stratégiai együttműködési megállapodás született Zalaegerszeg és a kormány között

 

Orbán Viktor miniszterelnök úr kijelentette, hogy a vidék fejlődésének kulcsa a vidéki városok fejlődése, ezért útjára indítják a Modern Városok elnevezésű programot. Ennek keretében a miniszterelnök mind a 23 megyei jogú városba ellátogat, ahol együttműködési megállapodásokat köt a helyi vezetőkkel. Április 14-én együttműködési megállapodást írt alá Zalaegerszegen a kormányfő és Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere. A Modern Városok Program keretében kormányzati támogatással megvalósuló zalaegerszegi fejlesztésekről Balaicz Zoltán tájékoztatta olvasóinkat.

 

A sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy új korszak veszi kezdetét Zalaegerszegen ezzel az együttműködési megállapodással. Mekkora összegről, milyen beruházásokról van szó? Milyen elemeket tartalmaz a megállapodás, s azokhoz a kormány adja-e a forrást?

 

– Gazdasági értelemben Zalaegerszeg legnagyobb hátránya a közlekedési infrastruktúra állapota. Azért, hogy javuljon a helyzet, a kormány vállalja, hogy még a mostani fejlesztési ciklusban bekapcsolja Zalaegerszeget a gyorsforgalmi úthálózatba, vagyis 2018-ig teljes szakszán kétszer kétsávossá, gyorsforgalmi autóúttá válik a 76-os főút. Emellett még 2018 előtt megkezdődik a Zalaegerszeget Vasvárral, illetve a fővárossal összekötő szakasz építése a 8-as és 86-os utak elérése érdekében. A két beruházás százmilliárdos nagyságrendet jelent. A kormány 1 milliárd forintot ad Zalaegerszegnek az inkubátorház fejlesztésére, 2,5 milliárd forintot biztosít egy 10 pályás, 50 méteres, tanmedencés uszoda megépítésére és 1,5 milliárd forinttal támogatja egy, az Alsóerdőn létesítendő különleges sport-, szabadidős- és rekreációs központ létrehozását. A miniszterelnök örömmel fogadta a Mindszenty-zarándokközpont felépítésére irányuló tervünket is. E látogatóközponttal kapcsolatban a részletek kidolgozása még várat magára – ezt a feladatot egy munkacsoport végzi majd el.

 

Önök új cégeket szeretnének Zalaegerszegre csábítani. Milyen feltételek hiányoztak eddig a cél megvalósításához?

 

– A közúti, illetve a vasúti elszigeteltség a legnagyobb probléma, mely helyzeten azonban alapvetően változtat a megkötött stratégiai együttműködési szerződés. Egyrészt a már említett módon, vagyis azzal, hogy a város csatlakozik a gyorsforgalmi úthálózathoz. Zalaegerszeg ugyanakkor ígéretet kapott arra, hogy befektetői igény esetén a kormányzat forrást biztosít az északi ipari parkot a nemzetközi vasútvonallal összekötő, körülbelül 4 kilométeres iparvágány építésére. Ez Zalaszentivánról indulna, és a jelenlegi számítások szerint 5,5 milliárd forintba kerülne.

 

Miniszterelnök úrral, még a megállapodás aláírása előtt egyeztetett arról, milyen fő témákat érintsen az együttműködés?

 

– A szerződés aláírását megelőzően Orbán Viktor miniszterelnökkel egyeztetéseket folytattunk a városházán, a tárgyaláson Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, Rákossy Balázs uniós források felhasználásáért felelős államtitkár is részt vett, illetve Zalaegerszeg képviseletében Vigh László országgyűlési képviselő, Gecse Péter alpolgármester, valamint Bali Zoltán, a gazdasági bizottság elnöke volt jelen. A kemény, de jó hangulatú megbeszélés eredményeként született meg a végleges megállapodás, mely az eredeti hárompontos tervezethez képest hétpontosra bővült. A tárgyalás tehát sikeres volt, a szerződésben foglaltak pedig illeszkednek a jelen európai uniós fejlesztési ciklusra kitűzött céljainkhoz, hiszen 11,2 milliárd forint áll Zalaegerszeg rendelkezésére, melyet elsősorban gazdaságfejlesztésre, munkahelyteremtésre fordíthatunk.

 

Az intermodális csomópont is része a megállapodásnak?

 

– A tárgyaláson terítékre került a városon belüli közlekedés helyzete is. Gond a széttagoltság, az, hogy távol van egymástól az autóbusz-pályaudvar és a vasútállomás, melyet ráadásul nem érint nemzetközi vasútvonal. Az intermodális, vagyis a modern közúti, vasúti, gyalogos, kerékpáros és közösségi közlekedési csomópont megtervezésére szakértői munkacsoport alakul. Terveink között szerepel a ZeBi, a városi közösségi kerékpáros közlekedés fejlesztése, és a belső tehermentesítő út építésének folytatása is.

 

Az együttműködés azt jelenti, hogy helyben döntenek a lényeges beruházásokról, és nem a kormány erőlteti rá önökre azt, milyen fejlesztéseket valósítsanak meg?

 

– Orbán Viktor miniszterelnök a sajtótájékoztatón is hangsúlyozta, a kormánynak alapvető célja, hogy a városokban olyan fejlesztések történjenek, melyeknek irányát az adott településen határozzák meg, hiszen az érintettek vannak azzal leginkább tisztában, mire is van szükségük. A fejlesztési forrásokat pedig annak megfelelően igazítják, hogy a megyei jogú városok saját forrásaikkal tudjanak gazdálkodni.

 

Zalaegerszegen mennyire vált be az inkubátorház-modell?

 

– A zalaegerszegi inkubátorház szerencsére nagyon jól működik, a zalai megyeszékhelyen működő, illetve a városba településen gondolkodó középvállalatok igénylik a hosszú távú bérleti konstrukciót, saját erőből ugyanis nem tudnának építkezni.

 

A duális központot is érinti a megállapodás?

 

– A szerződés értelmében a Tudományos és Technológiai Park címet az országban elsőként elnyert északi ipari parkban egy logisztikai központot alakítunk ki, új csarnokok is létesülnek, kutatás-fejlesztési és innovációs bázist hozunk létre. Mindehhez szakemberekre van szükség, tehát szeretnénk fejleszteni az országban elsőként létrehozott duális felsőoktatási központot, továbbá megalapíthatjuk a duális szakképző központot.

 

Ha egy sportlétesítmény építéséről van szó, akkor az ellenzék rögtön felszisszen, hogy ilyeneket építenek, ahelyett hogy a szegénységet számolnák fel. Miért is fontos a fedett uszoda létesítése?

 

– A beruházás mellett szól, hogy a jelenlegi 5 pályás, 25 méteres fedett medencén sokan, a Zalaegerszegi Úszó Klub sportolói, a városi amatőr úszók és az úszni tanuló gyerekek osztoznak. Az eredeti fejlesztési elképzelésünk kisebb léptékű volt, ám a kormányzati támogatás jóvoltából újragondoljuk a fejlesztési terveket. A város megújuló létesítménye akár nemzetközi és hazai versenyeknek is otthonául szolgálhat a jövőben.

 

Az alsóerdei sport- és szabadidő központ megépítése miért lényeges a város számára?

 

– A gazdaság részeként a turizmust is fejleszteni szeretnénk, Zalaegerszeg értékei között pedig adott a természeti környezet. Az alsóerdei beruházással, vagyis egyebek mellett extrém kaland- és sportparkkal, a futó-, kosárlabda- és futballpálya felújítással, szárazbob-, mountainbike-pálya, illetve libegő építésével szeretnénk vonzóbbá tenni a zalai megyeszékhelyet.

 

Térjünk rá a vallásos részre: Mindszenty életműve mennyire kapcsolódik a városhoz?

 

– Mindszenty József 1917-től 1944-ig élt Zalaegerszegen, nagyon sok jelentős fejlesztés kapcsolódik a nevéhez. Modern, interaktív múzeumegyüttessel tisztelegnénk a bíboros emléke előtt, a katolikus hívek régi vágyának is eleget tennénk.

 

Mikor kerül sor a szerződésben szereplő egyes pontok részleteinek kidolgozására?

 

– A Miniszterelnökség szakemberei véglegesítették a szerződést, kormányülésen már tárgyalták az abban foglaltakat, az egyes pontok végrehajtásáról pedig kormányhatározat született. Ez már meg is jelent a Magyar Közlönyben.

 

Medveczky Attila

 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség