Több mint ígéret: megállapodás

E-mail Nyomtatás

Csatasorba állnak a szolnoki IC-kocsik

 

Legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti össze, mégpedig a „klasszikus nyomvonalon”, a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán – közölte Orbán Viktor miniszterelnök Szolnokon, miután a Modern városok program részeként együttműködési megállapodást írt alá Szalay Ferenc polgármesterrel. Szalay Ferenc kérdésünkre elmondta: 300 hektáros új ipari parkot hoznak létre Szolnokon, s a területet a kormány vásárolja meg.

 

Mi a Modern városok program lényege?

 

– A program sikere azon múlik, hogy – az ország gazdaságának Budapest után a legfontosabb motorjai – a megyei jogú városok miként tudnak csatlakozni a kormány gazdaságpolitikai terveihez, s ehhez milyen erőforrással rendelkeznek. Közel 2 millióan élnek megyei jogú városokban, és az ország gazdasági erejének 25-30%-át adják. Fontos, hogy ezek a városok világos fejlesztési tervekkel rendelkezzenek, s a kormány ezek alapján végiggondolja, hogyan tud segíteni a programok megvalósításában. A modern városok jelző arra utal, hogy a kor követelményeinek megfelelnek-e a megyei jogú városok gazdaságfejlesztési tervei, kulturális és oktatási kínálatai, és különböző szolgáltatásai.

 

Mit kell teljesíteni a programon belül Szolnok városának?

 

– Szolnok, ahogy a többi megyei jogú város is, elkészítette tíz évre szóló integrált fejlesztési stratégiáját. Ebben tájékoztattuk a kormányt a szükséges fejlesztésekről. Számunkra a leglényegesebb a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. Ennek elemei a gyorsforgalmi út építése Szolnok és Budapest között, és kelet felé a közúti lehetőségek magasabb szintű, illetve a vasúti közlekedés fejlesztése. Már elkezdődött a vasúti közlekedés fejlesztése, és az Abony és Fegyvernek közötti, leállított útépítés tovább folytatódik. Ennek egyik része a szolnoki északi elkerülő, a másik a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakasz. 2016-ban pedig elkezdődik a Szolnok–Budapest gyorsforgalmi út építése. Lényeges, hogy a közúti fejlesztéssel párhuzamosan új ipari területek létesüljenek. 300 hektáros új ipari parkot hozunk létre Szolnokon, a területet a kormány vásárolja majd meg, mi pedig az infrastruktúrát biztosítjuk. Ezek a legfontosabb elképzeléseink, melyeket kiegészít az az idegenforgalmi „csomag”, melynek lényege, hogy Szolnok éljen természet adta lehetőségeivel. A vendégéjszakák növelése érdekében fürdőt építünk, repülőmúzeumot építünk, fejlesztjük a művésztelepet, új, sétányos Zagyva-partot alakítunk ki, a városháza alsó szintjén sörmúzeum épül. Emellett a Tiszán egész évben üzemelő medencés kikötőt szeretnék létrehozni – tehát lesznek turisztikai látványosságok. Jelenleg tárgyalunk az országos vízügyi irányítás Szolnokra költöztetéséről, ennek érdekében a kormány munkacsoportot hoz létre.

 

Az útépítéseknek és az új ipari parknak köszönhetően elérhető, hogy még több vállalkozó érkezzen a megyeszékelyre?

 

– Ezt szeretnénk elérni, mert ipari parkunk megtelt, és az érdeklődésekből arra következtethetünk, hogy nagy számban érkeznének hozzánk újabb vállalkozók, beruházók.

 

Az ipari parkokban szolnokiak dolgoznak?

 

– Nem csak szolnokiak dolgoznak az ipai parkokban, hanem a megye településeinek lakosai is. Tehát, ha a programunk megvalósul, akkor az nem csak Szolnoknak, hanem az egész megyének kedvez. S ha már az iparnál tartunk, meg kell említeni, hogy a tárgyaláson szóba került a szolnoki intercity kocsigyártás lehetősége. El szeretnénk érni, hogy városunk ne csak a hazai igényeket, hanem számos más ország intercity-igényét is elégítse ki. Már most évente 50 intercity kocsi gyártására képes a szolnoki járműjavító; célunk a helyi vasúti gépgyártás megerősödése.

 

Miniszterelnök úr mit ígért, mikorra lesz meg a szükséges kormányzati támogatás a célok eléréséhez?

 

– A tárgyaláson nem ígéretek hangzottak el, hanem megállapodás született. Hiszen városfejlesztési stratégiánk megfelelt a kormányzati stratégiának. A megvalósulás a 2014–2020-as fejlesztési időszakhoz kötődik; de a fejlesztések jelentős része 2018-ig befejeződik.

 

Medveczky Attila

 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség