Úgy érzem, hogy Erdély az egyik, Felvidék a másik hazám
Mikor elvállalok egy felkérést, kutatómunkát végzek. Megpróbálom beleélni magam az adott figurába, s elképzelni, hogy az a szereplő a mű történetének idejében mit hallhatott, láthatott, mit érezhetett, kik vették körül. A Székelyfonó esetében pedig a népdalok feltörnek belőlem – akár tudattalanul. Válaszúton is voltam népzenei táborban, lehetett ott népi hegedűn is tanulni, de ettől ódzkodtam, igaz nagyra tartom ezt a hangszert és művelőit, mert elrontaná a technikámat. Nagy élményt jelentett a Kallós Zoltánnal való találkozás, édesapám őt is jól ismerte. Édesapám több népdalt gyűjtött, melyeket a Magyar Tudományos Akadémia őriz. Amikor az ELTE-n tanultam, végeztem nyelvjárás-kutatást is a Csallóközben, s ez az anyag is megtalálható az MTA-ban.
Bándi Írisz Réka opera-énekesnő (drámai mezzoszoprán) tizennégy évesen megnyerte az országos népdalversenyt, ám művészi pályafutása a klasszikus zenében teljesedett ki. Párizsban a Conservatoire de Saint-Maurban folytatta zenei tanulmányait. Hazatérése óta számos együttessel szerepelt énekes- és hegedűszólistaként valamint koncertmesterként. Rengeteg koncertet adott, valamint tv-, rádió-, és lemezfelvételei készültek többek között itthon, Franciaországban, Svájcban, Németországban, Olaszországban, Lengyelországban, Bulgáriában, Ukrajnában, Erdélyben, Tunéziában és az Egyesült Államokban. Neves magyar zeneszerzőkkel (például: Dubrovay László, Jeney László, Lendvai Kamilló, Orbán György, Petrovics Emil, Szokolay Sándor) dolgozott együtt. Több operatársulat állandó tagja, melyekkel leginkább drámai mezzoszoprán és alt szerepekben lép fel opera-, dal- és oratorikus műfajokban.
Főbb szerepei: Carmen (Bizet: Carmen); Gertrúd (Erkel: Bánk bán); Amneris (Verdi: Aida); Azucena (Verdi: A trubadúr); Eboli (Verdi: Don Carlos); Ulrica (Verdi: Az álarcosbál); Maddalena (Verdi: Rigoletto); Preziosilla (Verdi: A végzet hatalma); Laura (Ponchielli: Gioconda); Adalgisa (Bellini: Norma); Leonóra (Donizetti: A kegyencnő); Delila (Saint-Saens: Sámson és Delila); Dido (Purcell: Dido és Aeneas); Dorabella (Mozart: Cosi fan tutte), Elvira (Mozart: Don Giovanni), Cherubin (Mozart: Figaro házassága); Suzuki (Puccini: Pillangókisasszony); Háziasszony (Kodály. Székely fonó); Berta (Rossini: A sevillai borbély), Paulina (Csajkovszkij: Pikk Dáma).
Nem volt egyszerű egyeztetni az interjú időpontját. Áprilisban, májusban sok fellépése volt?
–Az éneklés mellett hegedülök is, és ezt a kettőt a családi elfoglaltságokkal elég nehéz összeegyeztetni.
Hány gyermek édesanyja?
–Kettő. A lányom nemrég felvételizett gimnáziumba, és ez szinte egybeesett a zongora alapvizsgájára való felkészüléssel. Az alapvizsgára a zeneiskola összes anyagából fel kellett készülnie, s erre is sokat kellett vele gyakorolnom. Emellett felkészítettem francia nyelvből a középfokú nyelvvizsgára.
Lánya konzervatóriumba jelentkezett?
Népdal-tanulmányait tudta kamatoztatni, mikor a Székelyfonó Háziasszony szerepét énekelte?
Több operatársulatnak is a tagja. Fontos, hogy a művész kötődjön egy csoporthoz?
Medveczky Attila