Magyar Igazság és élet pártja

Ma 2024. július 3, szerda, Kornél és Soma napja van. Holnap Ulrik napja lesz.

Külföldön is elismerik a Nemzeti Borkiválóság Programot

E-mail Nyomtatás

A magyar bort, mint fogalmat kell elsősorban erősíteni

Kiss Eliza Marius Berlemannal, a világ legnagyobb borászati szakvásárának, a ProWein-nak a vezetőjével tárgyalt. A kiemelt borágazati feladatokért felelős miniszteri biztos úgy véli, a marketinghez három dolog szükséges a pénzen kívül: egy egyszerű ötlet, a borászok részéről ennek elfogadása és a harmadik a következetesség, az, hogy végigvigyük bármi áron a terveinket.

Az agártárca kereste föl a Prowein vezetőjét?

–Marius Berlemann úr kezdeményezte a találkozót. A ProWein új vezetője, azon bortermelő országokat látogatja végig, amelyek felkeltették érdeklődését a dinamikus fejlődésükkel. Ezen látogatások alatt igyekszik megismerkedni a kormányzati döntéshozókkal, illetőleg azon szervezettekkel, akik a technikai lebonyolításban játszanak szerepet. A látogatása azért is kiemelten jelentős számunkra, mert így a személyes kapcsolatok révén még inkább erősíthető a külpiaci megjelenésünk.

Miről esett szó a megbeszélésen?

–A megbeszélés folyamán egyrészt bemutattuk neki a kormányzati struktúrában a borágazat helyét, valamint az egyes tárcáknál vagy háttérintézményeknél végzett feladatokat. Beszéltünk arról, miként alakult ki a Wines of Hungary arculat és milyen további terveink vannak arra vonatkozóan, hogy a Turisztikai Ügynökséggel közösen erősíteni tudjuk a magyar borok ismertségét külföldön.

Melyek a magyar bor kitörési lehetőségei? A jó magyar bor külföldi megismertetéséhez milyen marketing szükséges?

–A magyar bort, mint fogalmat kell elsősorban erősíteni. A külföldi marketing elsődleges célja az lehet, hogy tudjanak rólunk, tudjanak valamire asszociálni, amikor a magyar borról hallanak. Ahogyan Új-Zéland kapcsán eszünkbe jut a sauvignon blanc, a Cava-ról legalább annyit tudunk, hogy spanyol, úgy valamilyen képzettársítást nekünk is tudatosítani kell. Ez hosszú évek feladata, kiemelni az átlagosból a borokat. Ez lehet egy életérzést mutató szlogen (pl. Wines of Hungary Passion inside), de lehet egy fajta is vagy egy régió. A marketinghez három dolog szükséges a pénzen kívül: egy egyszerű ötlet, a borászok részéről ennek elfogadása és a harmadik a következetesség, az, hogy végigvigyük bármi áron a terveinket.

Mit lehet tudni a Proweinnel készülő gyakornoki programról?

–A legizgalmasabb része volt a beszélgetésnek a gyakornoki programmal kapcsolatos teendők áttekintése. Magyarországon nagy szükség van olyan ismeretre, amely kizárólag a Prowein szervezése kapcsán szerezhető meg. A Prowein csapata tulajdonképpen egész évben arra a 20 napra készül, amely a Prowein Düsseldorf, Asia és China borvilágkiállítás három rendezvénye. Gondoljunk bele, mit jelent 6-7000 kiállítóval, 55000 szakmai látogatóval történő projekt megszervezése. Nagyon izgalmas egy-egy ilyen nagy szakkiállításra épülő kapcsolatrendszer megismerése, logisztikai feladatok, marketing és kommunikációs tevékenység. Ezekre pillérekre szeretnénk az együttműködést felfűzni és olyan magyar fiataloknak segíteni, akik a későbbiek folyamán hazai pályán tudják majd kapcsolataikat kamatoztatni.

2013 nyarán indult el a Nemzeti Borkiválóság Program. Három év alatt sikerült megtalálni azokat a hazai a borokat, melyekre büszkék lehetünk, és azokat a metódusokat, melyek jó hasznosíthatók?

–A leginkább azoknak a kis pincészeteknek örülünk, amelyeket mi fedeztünk fel. Tudok olyan pincét, amely azóta Michelin-csillagos étterembe szállít, s a hírnevét a Borkiválóságok Könyvébe kerülésnek köszönheti. Büszke vagyok azokra a termelőkre is, akik a Prowein után hívtak fel és megköszönték, hogy kivittük a borokat, ugyanis külföldről érkezett valós megrendelés ennek révén. A Borkiválóságok közül éppen jövő tavasszal lesz aktuális áttekinteni azokat a pincészeteket, amelyek folyamatosan jól teljesítenek, minden kötetben szerepelnek, ugyanis a számukra egy külön kis projekttel készülünk. Ami hiányzik még, az a kereskedelmi kapcsolatok szélesítése, annak érdekében, hogy minden borásznál a profitban is realizálódjon a program marketingértéke.

A Wines of Hungary – Borkiválóság arculat mennyire vált a világban jól felismerhető branddé?

–Ezt nagyon nehéz mérni. A Prowein vezetője, amikor az irodámba érkezett, felkiáltott a roll-up láttán, hogy ez a design szokott lenni a borszakvásáron! Nekem ez elég jó visszacsatolás volt, hiszen a 6000 kiállítóból nehéz lenne felismerni egy olyan arculatot, amely belesimul a tömegbe. A külföldi fogyasztók nem hiszem, hogy ismerik, ezen lehet még erősíteni, belföldön viszont egyre többen felismerik a brandet. A vizuális megjelenés nagyon fontos, a brandhez pedig társítani kell a pozitív életérzést, annak a tudatát, hogy az ilyen védjeggyel ellátott termékek minőségbiztosított folyamat révén kerültek kiválasztásra, így bátran le lehet venni azokat a polcról.

Ki választja ki azokat a borokat, melyek kikerülnek a világ legnagyobb borászati szakvásárára?

–A Nemzeti Borkiválóság Program évi három Országkóstolóján (fehér-rosé, vörös, pezsgő-aszú) kiválasztott tételek közül kerülnek ki minden évben azok a borok, amelyek szerepelnek a szakvásáron. Ezeket a borokat az Országos Borszakértő Bizottság választja ki és a szakvásárokon a kóstoló zónában is ők kóstoltatják a borszakértőkkel.

Mennyire vagyunk versenyképesek például az olasz, vagy a francia borokkal?

A kérdés, hogy kell-e versenyezni olasz vagy francia borokkal. Mi inkább az egyediséggel tűnhetünk ki, a kimondhatatlan nevű fajtákkal, a sokszínűséggel akár vagy egy jól kiválasztott régióval. Olyat kell mutatnunk, ami máshol nincs, amitől egyedivé és jól megkülönböztethetővé válunk a világban.

Ha külföldön megismerik a magyar borokat, az azt is jelentheti, hogy hazánk borvidékeit egyre több turista keresi föl?

–Ez lenne a célja az új struktúrában a turizmushoz rendelt bormarketingnek. Ismerjék meg a borainkon keresztül az országot és jöjjenek ide, töltsenek el vendégéjszakákat, borozzanak és vegyenek igénybe kapcsolódó szolgáltatásokat. Érdemes lenne a helyben értékesítést is erősíteni, ez jót tenne a borászatok kereskedelmének is, nem csupán a turizmusnak.

Három éve azt nyilatkozta lapunknak, hogy csak ahhoz, hogy a kereskedő lánc listájára felkerüljön az adott borász terméke, már körülbelül 1 millió forintot kell kifizetni. Azóta megváltozott ez a tendencia?

–A szürke zónában továbbra is többen mozognak, de azért egyre jobb kapcsolataink vannak. Most éppen az Auchan csapatával készülünk közösen az őszi borvásárra, ahol külön Borkiválóság polccal jelennek meg a borok, többet be is listáztak a Borkiválóságok közül. 19 áruházban lesz Borkiválóság kóstoltatás, így a vizuális és a tartalmi élmény megvalósul.

A fiatalok hogyan látják, érdemes befektetniük a borászatba? Képesek megélni ebből a szerethető szakmából?

–A borászat egy drága „hobbi”. Nagyon elkötelezettnek kell lenni ahhoz, hogy valaki borászatot alapítson. Legalább 4-5 év, mire eredmények jönnek. A szőlő telepítése és az első termés megjelenése is évek, aztán pedig kikísérletezni a megfelelő bort, pláne ha az még több évnyi hordós érlelést is igényel. Türelem és alázat kell hozzá és sok pénz.

 

Medveczky Attila

 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség