A hiteles népművészeti alkotás nem lehet giccses
Petrás Alina keramikusművész 1980 –ban született Brassóban. 1986-ban, hat évesen kezdi általános iskolai tanulmányait Hétfaluban. 1989-ben megyei rajzversenyen 3. helyezést ér el. 1990 őszén jön először Magyarországra. 1990-1991 Esztergomban, a Petőfi Sándor Általános Iskolában folytatja általános iskolai tanulmányait. Ekkor kezdett el tanulni magyarul írni és olvasni. 1991-1995 között Budapesten a Jókai Mór Általános Iskola tanulója. 1995-ben kezdi középiskolai tanulmányait az esztergomi Árpád-házi Szent Erzsébet Humán Szakközépiskola egészségügyi osztályában. Középiskolai évei alatt Esztergomban a Szatmári Irgalmas Nővérek által fenntartott kollégium bentlakója, a Liszt Ferenc Ifjúsági Vegyeskarban énekel, a Franka Színkörben játszik női főszerepeket: Az ember tragédiája című darabban Évát, a Csíksomlyói Passióban Szűz Máriát alakítja. 1999-ben leérettségizik. 2000-ben Pomázra költözik. Azóta édesanyja Petrás Mária műhelyében tanul, dolgozik és alkot. 2002-ben nyílik az első önálló kiállítása Budapesten. Ezt követően az ország különböző városaiba (Budapest különböző galériáiban, Eger, Mosonmagyaróvár, Pécs, Nagymaros, Esztergom, Mád, Tök, Paloznak, Solymár, Dunakeszi, Kisgyőr, stb.) külföldön, Graz (Ausztria) hívják meg önálló vagy édesanyjával közösen rendezett kiállításokra, előadásokra, ahol többször együtt énekelnek csángó-magyar népdalokat. 2004-ben felvételt nyer a Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Kar Kertészmérnöki Főiskolai Szak levelező tagozatán, majd gyógynövénytermesztői szakirányt választja. Szakdolgozattémája: A bronchitis kiegészítő kezelése gyógynövényekkel. 2012-ben abszolvál a főiskolán. 2015 májusában a Magyar Művészeti Akadémia Népművészeti Tagozata nyolc akadémikusnak és tanítványainak alkotásait bemutató kiállítást rendezett „Egy úton” címmel a szolnoki Agórában. A kiállítók közt szerepelt Petrás Mária akadémikus asszony és lánya egyben tanítványa Petrás Alina is. Jelenleg két gyermeke nevelése mellett folytatja alkotói munkásságát.
Hitvallása: úgy nőttem fel, hogy édesanyám szinte minden munkájában részt vettem, segítkeztem. Az ő útmutatása, tanítása mozdította elő a saját formanyelvem kialakulását. Engem a kezdetektől a magyar motívumok, a jelképek világa foglalkoztat. Szeretem az életfa-, a tulipán-, nap motívumot, mint jelképet és érdekel a magyar mondavilág (Turul madár, Csodaszarvas, Emese álma).
November 8-án nyílt meg az E- Galériában édesanyjával, Petrás Máriával közös adventi kiállítása. Többször voltak ilyen jellegű, közös kiállítások?
–Igen; 2002-ben rendezték meg önálló és egyben első kiállításomat, s azóta nagyon sok helyre hívtak meg közösen kiállítani. A Vármegye Galériába többször is, szinte 2-3 évente, de hazánk különböző városaiban sokszor együtt hívnak meg minket, mert azt mondják, és ez látszik is, hogy munkáink kiegészítik egymást.
Ilyenkor megbeszélik, ki, milyen művet állít ki?
Hogyan lehet őseink hagyatékát mindennapjainkba beépíteni, hiszen a vásárokon sok a „magyaros giccs”.
–Kisgyermek korom óta, olyan emberekkel voltam körülvéve, akik szeretettel és alázattal teremtették meg a szép élethez valókat, amelyhez különleges érzékük volt. Dédnagyanyámtól tanultam meg fonni, nagymamámtól tanultam főzni és többször segítettem a szövésnél, nagynénéimtől pedig ellestem a kötést és a varrást. Hiszem azt, hogy őseink hagyatékát tovább kell vinni, a hétköznapi és az ünnepi népszokásokat mindennapjainkba beépíteni, utódainknak áadni. A népművészek odafigyelnek arra, hogy tudatosan és hitelesen használják a magyar jelképeket, motívumokat, természetes anyagokat használva, így népművészetben a giccs nem fordul elő.
Mikor kezdte el tanulmányozni a régi magyar mondavilágot?
Igaz, hogy a raku technikánál nem lehet tudni pontosan a végeredményt?
Kiállításra, vagy megrendelőknek alkot?
–Nagymamámnak sokszor segédkeztem a szövőszéket felrakni, a szálakat behúzni a nyüstbe és a bordába– ez a munka nagy hozzáértést türelmet, figyelmet igényel.
A gyerekek büszkék édesanyjukra, nagymamájukra?
Eddigi interjúiban többször kiemelte az alázatot. Mit értsünk a művészetben alázat alatt?
–Azt, hogy tiszteljük mesterünket, az agyagot, és alázattal tanuljunk. Elvonatkoztatva egónktól megengedjük magunknak azt, hogy elfogadjuk azt, amit akár a Jóisten ad a kezünkbe, akár a mesterünk akar megtanítani. Ha valaki fiatalon azt mondja, nem kell senkinek a tanácsa, csak magamra hallgatok, abból nem hiszem, hogy tanulhat.
Most éppen mi foglalkoztatja?
Medveczky Attila