Az Energia Tanács elfogadta a magyar javaslatot
Végre elfogadták azt az álláspontot, amelyet Magyarország a fogyasztók biztonságos, fenntartható és megfizethető ellátása érdekében, a szabályozott árak fenntartása mellett képviselt – tájékoztatta szerkesztőségünket Aradszki András, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Miként érték el, hogy módosuljon a villamos energia belső piacról irányelvtervezet?
– 2017. december 18-án tartották meg az EU Energia Tanácsának ülését, ahol az Európai Bizottság által 2016 novemberében közzétett, Tiszta energiát minden európainak! című javaslatcsomagban megnevezett célok valóra váltását szolgáló jogszabálytervezeteket tárgyaltuk. Ezek között szerepel a villamos energia belső piacról irányelvtervezet, amely az említett csomaggal összhangban azt célozta meg, hogy az elektromos áramszolgáltatás minél szélesebb körben piaci alapon működjön. Ezért az eredeti irányelvtervezet arra az álláspontra helyezkedett, hogy az európai tagállamokban mindenhol ki kell vezetni azt a lehetőséget, hogy szabályozott áron lehessen szolgáltatni az elektromos energiát. A magyar kormánynak mindig az volt a véleménye erről, és a Tiszta energiát minden európainak! csomaggal kapcsolatban, hogy fontosnak tartjuk az elektromos energia szolgáltatásában a belső piac fejlesztését, de szintén lényeges olyan jogszabályi keret kialakítása, amely garantálja a fogyasztók biztonságos, fenntartható és megfizethető energiaellátását. A megújuló energiák ösztönzése mellett ezek nem járhatnak olyan költségnövekedésekkel, amelyeket a szolgáltatók kizárólagosan a fogyasztókra terhelnek rá. Ez a világos álláspontunk fontos politikai és gyakorlati üzenet volt a vita során. Azt képviseltük, hogy a tagállamoknak megfelelő mozgásteret kell biztosítani ahhoz, hogy az adott ország gazdasági és társadalmi szintviszonyainak megfelelő módon, a legoptimálisabban garantálhassák a megfizethető árú energia biztosítását, és ezért úgy gondoljuk, hogy ebben az eszköztárban az árszabályozásnak is helye van. Noha a kormány véleményét ellenzők azt hangoztatták, hogy mi ezzel torzítjuk a piacot, a vita során több alkalommal jeleztük, és ki is mutattuk, hogy az egyetemes szolgáltatói ár szabályozottsága nem torzítja az elektromos áram piacát. Ugyanis Magyarországon a nagyfogyasztók, a nagykereskedők piaci körülmények között adják-veszik az áramot. A védtelen, kiszolgáltatott helyzetben lévők számára viszont az egyetlen biztosíték arra, hogy ne szembesüljenek visszaélésszerű szolgáltatói magatartásokkal az, ha szabályozott áron jutnak az áramhoz. Azt is hangsúlyoztuk, hogy hazánkban is dönthet úgy a fogyasztó, hogy piaci alapon veszi igénybe a szolgáltatást. Tehát nem igaz, amit sokan feltételeztek, és ki is mondtak, hogy Magyarország kizárja a piaci szolgáltatás igénybevételének a lehetőségét. Természetesen a szabályozott ár biztonságos, kiszámítható, előrelátható, és megfelelő védelmet nyújt a magasabb ár kialakulásával szemben a fogyasztó számára. Szándékunkat és elképzelésünket nem tudta volna az Energia Tanács elfogadni szövetségesek nélkül. A mi álláspontunkat osztja – ha nem is mindenben – Franciaország, Lengyelország, Szlovákia, Spanyolország, Belgium és Görögország. Így a tanács ülésére az észt elnökség olyan anyagot hozott, amely különböző feltételek mellett továbbra is megengedi az árszabályozás fenntartását a tagállamokban.
Az Európai Parlamentben is támogatják majd ezt a tervezetet, vagy hosszas vitákra kell számítani?
– Fontos, hogy meg tudtuk védeni álláspontunkat, de az irányelv tartalmát közösen határozza meg az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament. Az EP illetékes (iparért, kutatásért és energiaügyért felelős – ITRE) szakbizottságában már eddig is zajlottak viták a Tiszta energiát minden európainak! javaslatcsomagról. Jelenleg úgy látjuk, hogy az Energia Tanács legutóbbi ülésén elfogadott általános megközelítés nem minden elemével ért egyet az EP és az Európai Bizottság sem. Ezért további hosszú vitára kell számítani. Az Európai Parlamentben is az említett tagállamok képviselői ülnek, s reméljük, kialakul egy olyan kompromisszumos javaslat, ami nem csorbítja a magyar fogyasztók érdekeit. Mi ebben a kérdésben nem engedünk!
Tehát a következő EP-választás után döntenek ebben?
– Elképzelhető. Fél évig bolgár elnökség lesz, szerintem nekik nem ez lesz a prioritásuk. Az osztrák elnökség idején pedig bármi megeshet. A lényeg, hogy az Európai Unió Tanácsának és az Európai Parlamentnek kompromisszumos álláspontot kell elfogadni, és a tanácsi álláspontot a mindenkori elnökség „gondozza”.
Beköszöntött a tél. Mennyire biztosított hazánk gázellátása? Gondolok a decemberi ausztriai gázrobbanásra.
– A decemberi gázrobbanás következményeitől többen féltek, de szerencsére alaptalanul: már aznap estére visszaállt a gázszolgáltatás Magyarország felé. Szlovénia és Olaszország felé pedig már délután újra szolgáltatták a gázt osztrák kollégáink. A történtek miatt újra alaposan megvizsgáltuk a hazai helyzetet. A hazai tárolók töltöttségi szintje, az ukrán import és a magyarországi földgáztermelés együttesen garantálja a lakosság és az ipari fogyasztók folyamatos és biztonságos gázellátását a téli időszakban. Soha nem volt még annyi földgáz a tárolókban, mint idén. Jól vizsgáztunk, ugyanis a téli fűtési szezon kezdetére 2016 azonos időszakához képest 23%-kal több, összesen 4,3 milliárd köbméter földgáz állt rendelkezésre a hazai tárolókban. A jelentős betárolt kereskedelmi gázmennyiség mellett nőtt a rendeletben meghatározott biztonsági készlet mértéke is: a korábbi 915 millió köbméter helyett 1 200 millió köbmétert kellett készletezni előírtan október végéig, ami már szeptemberben megvalósult.
Medveczky Attila